Aston Martin heeft de DB9-familie grondig onder handen genomen. In die mate zelfs dat deze ingrijpende facelift met bijhorende mechanische aanpassingen het gamma van de constructeur grondig dooreen gooit. De coupé en de cabriolet (Volante) krijgen een nieuw uiterlijk dat nauwelijks verschilt van dat van de Virage. Die laatste wordt daarom na een carrière van slechts 18 maanden afgevoerd, want het Britse huis heeft beslist de productie ervan te staken.
De DB9 wordt sterker. Zijn 5.9-V12 levert voortaan 517 pk, wat 47 pk meer is dan voordien en even veel als de huidige DBS. Het koppel is nog hoger, met 620 Nm. De motor stuwt de zware coupé naar 100 km/h in 4,6 seconden en geeft hem een topsnelheid van 295 km/h. Een adaptieve schokdemping is standaard, met drie programma's: Normal, Sport en Track. Ook koolstofkeramische remschijven van Brembo, die een gewichtsbesparing van 12,5 kilo opleveren, worden sowieso gemonteerd.
Verder heeft Aston Martin de uitrusting uitgebreid met een regen- en lichtsensor, led-verlichting voor het instrumentenbord, navigatie, Bluetooth en nog enkele details. In de optielijst staan voortaan zaken zoals een achteruitrijcamera, die van de Rapide is geleend. Ook lichtmetalen twintigduimvelgen staan op het programma. Voor het interieur kan de klant zich laten verleiden door een koolstofpakket of een subtiele bewerking van het leer. De modelwissel gaat gepaard met een prijsverhoging tot ongeveer 190.000 euro op onze markt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!