De toekomstige Mercedes E-Klasse is nog niet officieel onthuld, maar de Duitsers laten nu al doorschijnen dat hij bulkt van de spitstechnologie, zo melden ons Daimler en Automotive News Europe. Zo zou de grote berline op de snelweg zelfstandig kunnen rijden en daarbij zelf rekening houden met verkeersborden en snelheidsbeperkingen. Deze rij-ondersteuning zou tot 200 km/h werken (in Duitsland uiteraard). Ze kan zich zelfs zonder duidelijke straatbelijning uit de slag trekken, maar dan tot 130 km/h. Om wettelijke redenen is de bestuurder wel steeds verplicht om de handen aan het stuur te houden.
Remhulp
Een batterij aan sensoren, radars en camera's bedient ook een automatische noodremhulp. Mercedes heeft het hele systeem nog verfijnd om beter voetgangers, fietsers en stilstaande auto's te kunnen detecteren. Het systeem kan bovendien anticiperen op andere weggebruikers langs de zijkant of op parallelwegen en, indien nodig, de auto tot stilstand brengen. Als de bestuurder een uitwijkmanoeuver inzet, zal de auto daarbij helpen door het stuur gemakkelijker in de juiste richting te laten draaien. De koplampblokken bestaan uit 84 leds die door een projector worden aangestuurd. Op die manier kunnen ze krachtig en dynamisch functioneren.
Afstandsbediening
Nu al zeker is dat je de E-Klasse zal kunnen besturen met je smarthpone. Dat kan uiteraard enkel bij zeer lage snelheden en je moet vlakbij de bewegende auto blijven. Deze Remote Park Pilot-optie werd bevestigd door Mercedes met de video die je hieronder vindt. Je kan met je telefoon ook de motor van de E-Klasse starten of stilleggen. Onderweg kan de auto communiceren met andere auto's via de mobiele telefoon en via het « Car-to-X »-protocol.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!