De vierde generatie van de Range Rover blijft de vormgeving van zijn voorgangers aanhouden. Nochtans werd hij helemaal vernieuwd. De nieuweling weegt namelijk een spectaculaire 420 kilo minder dan zijn voorganger. Dat is te danken aan aluminium. Eigenlijk is dit de eerste SUV die bijna helemaal uit aluminium is opgebouwd, zowel het onderstel als het koetswerk. Alle onderdelen werden dan ook aan dat nieuwe gegeven aangepast, onder meer een compleet nieuwe luchtvering en een nieuwe generatie van het Terrain Response, dat de rijomstandigheden analyseert en afhankelijk daarvan de voertuiginstellingen verandert.
Aangezien onder de kap dezelfde, soms nog wat verbeterde V8-benzinemotoren en TDV6- en TDV8-turbodiesels hun werk doen, spreekt het voor zich dat de prestaties er nog op verbeteren en dat het verbruik dus gevoelig vermindert. Land Rover laat echter nog geen cijfers los, maar meldt wel dat de auto dynamischer is geworden en tegelijk erg uitgebreide terreincapaciteiten behoudt. De Britten noemen hem zelfs 'de meest getalenteerde Land Rover ooit'.
In het interieur werden de typische Range Rover-designelementen behouden, maar geactualiseerd. Achterin hebben de inzittenden 12 centimeter meer beenruimte. In het algemeen werd heel veel aandacht besteed aan nog meer luxe en comfort, onder meer dankzij de nieuwe ophanging, de gelaagde ruiten (minder lawaai) en de hele aankleding van de binnenruimte. Zo kunnen achterin zogenaamde Executive Class-stoelen worden besteld. De dubbele achterklep is nu bekrachtigd en voor het interieur werd een nieuw geluidssysteem ontwikkeld door hifispecialist Meridian.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!