De nieuwe Skoda Fabia is iets minder lang (3.992 millimeter of - 8 millimeter), lager (-31 millimeter tot 1.467 millimeter) en breder (+ 90 millimeter tot 1.958 millimeter). Zijn koffer heeft een inhoud van 330 liter. Net zoals zijn neef Volkswagen Polo heeft hij recht op een aantal elementen van de MQB-architectuur, met name de motoren, versnellingsbakken, stuurbekrachtiging, elektronica, airco, het infotainment enzovoort. Om het verbruik te drukken, hebben de ingenieurs uit Mlada Boleslav en hoofddesigner Jozef Kaban in de eerste plaats gesleuteld aan de stroomlijn en hebben ze het gewicht proberen te verminderen. Zo blijft de basisversie van de vijfdeurs met de kleinste motor onder de grens van het ton: 980 kilo.
Het motorenpalet, dat volledig uit Euro 6-conforme krachtbronnen bestaat, begint met de driecilinder 1.0 MPI met 60 en 75 pk. Ook bij de Polo geleend zijn de 1.2-turbobenzinemotoren met 90 en 110 pk. Het dieselaanbod bestaat uit de driecilinder 1.4 TDI die is afgeleid in drie vermogensversies: 75, 90 en 105 pk. En voor het eerst in de Fabia kan de dieselmotor worden gekoppeld aan een automatische overbrenging, in dit geval de gerobotiseerde bak met dubbele koppeling DSG-7, die verkrijgbaar is met de 90 pk-versie. Op benzinevlak wordt de DSG-7 aangeboden op de 1.2 TSI 110.
Onder de rijhulpsystemen vinden we onder meer de anticrashradar (soms standaard) en een head-up display. Je kan gemakkelijker instappen dankzij een optionele handenvrijsleutel. Op het dashboard is een centraal aanraakscherm te vinden dat MirrorLink-technologie ondersteunt zoals in de... VW Polo. Daarmee kunnen de applicaties van je smartphone direct worden weergegeven en bediend op het scherm van de auto. Met de komst van MirrorLink besliste Skoda om niet langer een ingebouwd navigatiesysteem aan te bieden. De telefoon moet dus als navigatieapparaat voor de bestuurder dienen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!