Met 2,97 meter is de wielbasis van de nieuwe 5-Reeks 8 centimeter langer dan zijn voorganger. Bovendien is de auto met 4,90 meter langer dan zijn directe rivalen bij Audi en Mercedes. De zesde generatie van de vierdeursberline biedt comfortabel plaats aan zijn achterpassagiers, met dank aan het platform van de 7-Reeks. Ook de stijl van zijn radiatorrooster en zijn lange motorkap deelt hij met die laatste. Wel specifiek is zijn coupéachtige daklijn. Om het gewicht binnen de perken te houden zijn bepaalde bestanddelen van de wieltrein, de motorkap, de voorste spatborden en de deuren van aluminium.
Bij de lancering omvat het motoraanbod van de 5-Reeks zeven krachtbronnen. De topversie is de 550i, met een V8-biturbo met rechtstreekse benzine-inspuiting die 407 pk ontwikkelt. Daarnaast bestaat het benzinegamma uit drie zescilinders met respectievelijk 204, 258 en 306 pk voor de 523i, 528i en 535i. Aan dieselzijde ontwikkelen de twee zescilinders in lijn van de 525d en de 530d respectievelijk 204 en 245 pk. De 530d kan al voldoen aan de Euro 6-uitstootnormen met de optie BluePerformance, die gebruikmaakt van AdBlue. Voor de instapversie 520d trekt BMW de kaart van de zuinigheid.
De 520d wordt aangedreven door een 184 pk sterke viercilinder-turbodiesel van aluminium met common rail-inspuiting. De auto is standaard uitgerust met een stop-startsysteem. Zijn gemengd normverbruik bedraagt dan ook 5 l/100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 132 g/km (gegevens nog te homologeren). Los daarvan wordt iedere versie uit het gamma gekenmerkt door Efficient Dynamics-oplossingen om het verbruik terug te dringen. En als optie (standaard op de 550i) kan de klant zich laten verleiden door de achttrapsautomaat met geoptimaliseerd rendement.
De technologische uitrusting is uitgebreid en laat zich bedienen met het gemoderniseerde iDrive-systeem dat we konden ontdekken op de 7-Reeks. Verder kan de 5-Reeks onder andere worden uitgerust met een head-up display, een nachtzichtassistent, een systeem dat snelheidsborden detecteert, een botswaarschuwingssysteem met remfunctie, en een achteruitrijcamera. Standaard is de berline uitgerust met een elektromechanische Servotronic-stuurbekrachtiging. Voor gestuurde schokdempers, een actief stuur en de mogelijkheid om de auto aan te passen aan de rijstijl van de bestuurder, zullen in de optielijst echter de desbetreffende vakjes moeten worden aangekruist.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!