De S 400 BlueHybrid is ontwikkeld op basis van de 272 pk sterke S 350. De V6 levert in de hybride variant 279 pk (205 kW) en wordt bovendien bijgestaan door een 20 pk sterke elektromotor. De ingenieurs hebben dus niet enkel een hybride systeem toegevoegd, maar ook het rendement van de motor zelf verbeterd door de cilinderkop, de zuigers en de nokkenassen aan te passen. Daardoor is niet enkel het vermogen gestegen, maar ook het verbruik gedaald. In totaa levert de hybride S-Klasse dus 299 pk (220 kW). Het koppel van de V6 is gestegen tot 385 Nm, maar de elektromotor kan tot 160 Nm extra leveren. Het resultaat is dat het verbruik erg gunstig uitvalt (7,9 l/100 km) en dus ook de CO2-uitstoot (190 g/km). Beide cijfers zijn namelijk met 21 procent gedaald in vergelijking met de standaard S 350.
De elektromotor doet een beroep op erg lichte lithium-ionbatterijen die zijn ontwikkeld om in een auto tte gebruiken. Ze zijn zo compact dat ze in de motorruimte passen, zodat de koffer even groot kan blijven. Bij snelheden van minder dan 15 km/h wordt de benzinemotor uitgeschakeld, en wanneer hij een zware inspanning moet leveren, krijgt hij bijstand van de elektrische aandrijving. Wanneer allebei de krachtbronnen samenwerken, kan de S 400 BlueHybrid in 7,2 seconden naar 100 km/h sprinten. De zeventrapsautomaat bleef behouden maar is uiteraard geherprogrammeerd om de twee motoren te kunnen laten samenwerken en om het starten en stilleggen van de benzinemotor (stop&startfunctie) vlekkeloos te laten werken. Verder heeft de Blue Hybrid zoals alle goede hybrides een functie om de remenergie te recupereren en kan je samenwerking binnen het aandrijfgeheel volgen in een speciaal menu van de boordcomputer.
De S 400 BlueHybrid komt in 2009 naar Europa, en zal niet veel later nog het gezelschap krijgen van andere hybride Mercedessen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!