PSA Peugeot Citroën kondigde eerder al aan dat het werkte aan een hybride oplossing met een motor die via perslucht energie opslaat. Nu installeert Peugeot deze technologie in een 2008 voor een conceptcar die begin maart in Genève wordt onthuld. De 2008 Hybrid Air wordt aangedreven door een 1.2-benzinedriecilinder met 82 pk en een hydraulische groep met een pomp en een motor. Die zitten onder de motorkap, ter hoogte van de overbrenging met epicycloïdaal tandwielstelsel. In de middentunnel zit een reservoir waarin perslucht wordt opgeslagen. Een tweede vat op lagere druk doet dienst als expansievat.
De Peugeot 2008 Hybrid Air kan in de stad uitstootvrij rijden, door puur op gecomprimeerde lucht te bewegen. Op buitenwegen en bij het optrekken kan de verbrandingsmotor komen ondersteunen of de auto alleen aandrijven. Bij het vertragen gebruikt de auto niet altijd de remblokjes, maar wordt de bewegingsenergie gebruikt om lucht samen te persen in het drukvat in de middentunnel. Indien nodig kan de benzinemotor ook via de hydraulische pomp lucht samenpersen.
Deze innovatieve techniek met persluchtaandrijving wordt ontwikkeld in samenwerking met Bosch en verkeert nog in een experimentele fase. Toch hopen de Fransen het systeem al in 2016 in productie te kunnen nemen. Het doel is om tegen dan een normverbruik van 2 l/100 km te kunnen realiseren op de Eurocyclus. Voorlopig komt de 2008 Hybrid Air nog uit op 2,9 l/100 km, wat een CO2-uitstoot van 69 g/km oplevert.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!