Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Mercedes CLE Coupé (2024): De C die een E wil zijn

Geschreven door Klaas Janssens op

De naam is nieuw, het concept beproefd: net zoals de CLK destijds combineert de nieuwe Mercedes CLE Coupé de dynamiek van een C-Klasse met de uitstraling van de grotere E-Klasse.

65.098 €

De coupé heeft het moeilijk in de hedendaagse, door SUV’s gedomineerde autowereld. Mercedes houdt moedig stand, al zag Stuttgart zich wel genoodzaakt om twee modellen met elkaar te fusioneren. De nieuwe Mercedes CLE vervangt namelijk zowel de C-Klasse Coupé als de E-Klasse Coupé en grijpt zo terug naar het concept van de CLK destijds.

LEES OOK Mercedes CLE Coupé gaat helemaal AMG

Dat mag dan een compromisformule zijn, het leverde wel een stijlvolle wagen op. De bijna klakkeloos van de andere modellen gekopieerde voorzijde had wat meer karakter verdiend, maar de duikende daklijn, de stevige heupen en het pronte achterwerk zijn snoepgoed voor het oog. Nu wil de Mercedes CLE Coupé meer zijn dan enkel leuk om naar te kijken...

Concept en design Mercedes CLE Coupé

De designers konden dan ook weerstaan aan de lokroep van aerodynamische tierlantijntjes, al hadden wij in hun plaats nog wat minder plastic gebruikt voor de ventilatiesleuven in de voorbumper en de opzetstukken van de uitlaatpijpen. De zijspiegels staan op de voordeur en de zijruiten zijn frameloos, maar toch is het jammer dat deze coupé B-stijlen nodig heeft.

Review Mercedes CLE Coupé

Zijdelingse raampartijen die je volledig kunt openen – zoals dat vroeger wél het geval was – zouden deze knappe verschijning nog wat eleganter maken. Openluchtliefhebbers kunnen gelukkig terecht bij de CLE Cabrio, die het Mercedes-gamma nog voor de zomer komt versterken.

LEES OOK De Coupé krijgt het gezelschap van de Mercedes CLE Cabriolet

Interieur en koffer Mercedes CLE Coupé

Met een lengte van 4,85 meter schurkt de Mercedes CLE qua formaat dichter aan bij de E-Klasse dan bij de C, wat ervoor zorgt dat de achterbank net voldoende plaats biedt om twee volwassen passagiers te vervoeren. De hoofdruimte is evenwel beperkt en het instappen vraagt wat lenigheid, niet het minst omdat de heerlijk zittende voorstoelen zich maar met tegenzin naar voren laten glijden. Hoewel het laadvolume een deugdelijke 420 liter bedraagt, betekent de kleine kofferklep dat je wat moet puzzelen met grotere bagage.

Voorin doet deze coupé vooral aan de C-Klasse denken. Dat is geen kritiek, want het dashboard oogt verzorgd, blijkt ergonomisch doordacht en heeft de nodige technologische zwier. Toch kun je je niet van de indruk ontdoen dat een directere link met het ruimere, wat rustiger aangeklede interieur van de E-Klasse de CLE deugd had gedaan. Al was het maar om het stevige prijskaartje te verantwoorden. 

Review Mercedes CLE Coupé

We hadden graag ingegaan op de mogelijkheden van de MBUX-module, met zijn doordachte interface, slimme spraaktechnologie en hoogwaardige schermkwaliteit. Ware het niet dat zowel het digitale dashboard als het infotainmentsysteem in onze testauto al snel besloten om de handdoek in de ring te gooien, met twee pikzwarte displays als resultaat.

Waren aan kabels knabbelende marters de boosdoeners, lag het aan het koude winterweer of was het ‘gewoon’ een softwareglitch? We weten het niet, enkel dat rijden zonder enige vorm van informatie, zonder airco en zonder audio geen pretje is. En dubbel zonde als er sprake is van een Burmester-geluidsinstallatie met luidsprekers in de hoofdsteunen van de voorstoelen.

Onderstel en motoren Mercedes CLE Coupé

De C- en de E-Klasse staan op hetzelfde platform, dat dus ook de technische basis van de Mercedes CLE vormt. De basismotoren houden het bij achterwielaandrijving, de krachtigere varianten worden standaard aangeboden met de 4Matic-vierwielaandrijving. Een manuele versnellingsbak behoort niet tot de mogelijkheden, deze Mercedes schakelt altijd via een negentrapsautomaat.

Je hebt nog altijd de keuze tussen mildhybride verbrandingsmotoren op benzine en op diesel, die wat extra steun krijgen van een compacte elektromotor (die gooit tot 17 kW in de strijd). In de loop van 2024 wordt het aanbod versterkt met een plug-inhybride variant, en ook de AMG-afdeling heeft nog lekkers in de pijplijn steken. Tot dan bestaat het gamma uit de CLE 300, de CLE 450 en de CLE 220 d. Wij gingen evenwel op pad met de Mercedes CLE 200.

Review Mercedes CLE Coupé

Onder de motorkap van die instapversie schuilt een drukgevoede viercilinder met een cilinderinhoud van 2 liter, goed voor een piekvermogen van 204 pk en een maximumkoppel van 320 Nm. Hoewel hij op papier in 7,5 seconden van 0 naar 100 km/u sprint en een topsnelheid van 236 km/u haalt, voelt deze Mercedes CLE 200 in de praktijk toch wat amechtig aan. Het blok is soepel genoeg om rustig kilometers te malen, maar valt door de mand wanneer je wat extra pit verlangt. Dat de nochtans vinnig van verzet wisselende transmissie de voorrang geeft aan het onderin verstopte koppel in de plaats van het bij hogere toerentallen gegenereerde vermogen, helpt evenmin.

Het gezapige motorkarakter resulteert wel in een laag brandstofverbruik, want tijdens onze testperiode bleven we schijnbaar moeiteloos in de buurt van het gemiddelde normverbruik van 6,7 l/100 km. Dat neemt niet weg dat een wagen van deze standing eigenlijk een romige zes-in-lijn verdient.

Rijgedrag en comfort Mercedes CLE Coupé

Adaptieve schokdempers en een meesturende achteras behoren tot de mogelijkheden, maar ook zonder die hulpmiddelen biedt deze Mercedes een mooi compromis tussen sport en comfort. De sportophanging legt de CLE 1,5 centimeter lager dan die van de E-Klasse, waardoor het onderweg allemaal wat zekerder en strakker aanvoelt.

Ook de stuurinrichting doet zijn duit in het zakje, want deze coupé verandert snel en stabiel van richting, met veel grip. Het dynamische karakter wordt verder vooral bepaald door de gekozen rijmodus, die het gewicht van het stuur, het reactievermogen van de aandrijflijn en de ondersteuning van de stabiliteitscontrole manipuleert. 

Review Mercedes CLE Coupé

Deze Mercedes heeft geen schrik van een haarspeld en gedraagt zich ook bij hoge snelheden opvallend beheerst, maar zelfs in het programma Sport blijft de CLE 200 een brave jongen die liever over brede wegen glijdt dan smalle baantjes snijdt. En dat lijkt ons de goede keuze voor het vrij traditionele doelpubliek dat de Duitse constructeur voor ogen heeft: een cliënteel dat een klassieker alternatief zoekt voor de elektrische modellen die Das Haus momenteel aanbiedt.

Maar we herhalen: een zes-in-lijn staat de Mercedes CLE coupé zoveel beter. Alleen kost die minstens 80.000 euro…

Belgische prijzen Mercedes CLE Coupé

Ongeacht de gekozen motorversie wordt de Mercedes CLE Coupé enkel aangeboden als AMG Line, waardoor de basisprijs van deze instapversie een stevige 64.000 euro bedraagt. De standaarduitrusting omvat de nodige toeters en bellen, maar bijna evidente opties zoals de vierwielsturing en de adaptieve schokdemping worden in peperdure pakketten gestoken die de prijs snel opdrijven.

OVERZICHT Hoeveel kost de Mercedes CLE Coupé in België?

Een vergelijkbare Mercedes C-Klasse kost bijna 10.000 euro minder, een E-Klasse 10.000 euro meer. Of hoe ook het prijskaartje de gulden middenweg zoekt.

Verdict Mercedes-CLE Coupé

Ondanks zijn koetswerkafmetingen en stijlrijke design voelt de nieuwe Mercedes CLE meer aan als de coupéversie van de C-Klasse dan als een E Coupé. Toch als je voor deze instapmotor kiest, die wat daadkracht mist. Het chassis weet nochtans van wanten, al word je als bestuurder zelden aangemoedigd om dynamisch helemaal tot het gaatje te gaan.

De Mercedes CLE Coupé bepleit nu eenmaal een relaxte manier van voortbewegen, zoals de huisstijl van het Duitse merk dat traditioneel voorschrijft. In die zin is het een echte Mercedes. Maar om het plaatje écht te doen kloppen kijk je best verder dan deze CLE 200. Naar de CLE 450, bijvoorbeeld…

  • Stijlvol silhouet
  • Bruikbare achterbank
  • Evenwicht rijgedrag
  • Meer C dan E (interieur en présence)
  • Meer E dan C (prijskaartje)
  • Wat amechtige CLE 200

In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz CLE

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker