- Score redactie 14.57 /20
De XC90 luidt het begin van een nieuwe era in voor Volvo. Om te beginnen is hij het eerste model dat is ontwikkeld onder toezicht van het Chinese Geely, dat in 2010 de Zweedse constructeur overnam. En daarnaast wijdt hij ook een volledig nieuw industrieel procedé in voor Volvo, gestoeld op een modulaire architectuur én op een motorenfamilie die volledig uit 2.0-viercilinders bestaat. Daarmee lijkt deze XC90 een symboolmodel voor de Zweden, temeer omdat hij verschijnt na een lange periode van magere jaren.
Maar die sombere tijden lijken voorbij: sinds 2013 maakt Volvo opnieuw winst, terwijl de constructeur vorig jaar zelfs zijn verkooprecord uit 2007 brak. Om die heropleving nog meer te bestendigen wil Volvo 500 miljoen dollar investeren in een vijfde productiesite. Die wordt ingeplant in de Verenigde Staten, waar de verkoopcijfers de jongste jaren marginaal waren geworden (slechts 58.000 exemplaren vorig jaar), voor een stuk ook omdat Ford, Volvo’s vorige eigenaar, (te) lang zijn eigen modellen had bevoordeeld.
- Binnenruimte,ook op de derde zitrij
- Afwerkingskwaliteit
- Moderne motor
- Kwaliteit van de stoelen
- Connectiviteit
- Passieve en actieve veiligheid
- Luidruchtige motor onder belasting
- Comfort met 20-duimvelgen
- Versnellingsbakspreiding niet perfect
- Onhandig bagagescherm (zevenzitter)
- Irritante centrale vergrendeling
- Korte onderhoudsintervallen (1 jaar)
In dit artikel : Volvo, Volvo XC90