- Score redactie 14.94 /20
De eerste Clubman uit het BMW-tijdperk verscheen in 2007 en dankte zijn bestaan aan de diversificatiedrang van Mini – diezelfde strategie maakte ook de weg vrij voor modellen als de Coupé en Roadster en natuurlijk het SUV-duo Countryman-Paceman. Na die periode van onstuitbare creativiteit lijken de boekhouders het merk weer met zijn beide voeten op de grond te hebben gezet. Rentabiliteit was dan ook het leitmotiv bij de ontwikkeling van de derde generatie van de moderne Mini: de Coupé en Roadster zijn verdwenen, terwijl de driedeursberline er – misschien tot spijt van de fanatici – ook een broertje met twee extra deuren bijkreeg. Voor de nieuwe Clubman was de boodschap duidelijk: het grote (en hippe) publiek aanspreken of eveneens voor de bijl gaan.
De kleine en o zo karaktervolle break uit 2007 beantwoordde beter dan de driedeurs-Mini aan de functionele verwachtingen van jonge ouders met een zwak voor het merk. Toch wist deze originele stadsbreak nooit dezelfde verkoopvolumes te halen (hoewel 205.000 exemplaren nu ook weer niet slecht is). Dat de Mini-clientèle wat meer veelzijdigheid wel op prijs weet te stellen, blijkt overigens uit het succes van de nieuwe vijfdeurs, die nu al goed is voor 40 procent van de Mini ‘Hatch’-verkoop – waarmee hij veel beter doet dan de vorige Clubman. Om niet te veel in het vaarwater te zitten van die Mini vijfdeurs is de extraverte pseudo-
break van weleer (3,94 meter) nu uitgegroeid tot een heuse compacte middenklasser: de nieuwe Clubman neemt het op tegen de Audi A3 Sportback, BMW 1-Reeks en Mercedes A-Klasse. Van een transformatie gesproken.
- Gezinsgerichte Mini, ruimte achterin
- Wat soberder, maar nog steeds origineel
- Interessante driecilinder
- Nauwkeurige bedieningsorganen
- Meer relaxte bestuurderspost t.o.v. voorganger
- Nog steeds speels onderstel
- Wat ‘zware’ look
- Formaat in de stad (voor een Mini)
- Ontmoedigend optiebeleid
- Zicht naar achteren
- Nog te weinig opbergmogelijkheden
- Basic moduleerbaarheid
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!