Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch advies

Het aanrijdingsformulier

Geschreven door Olivier Duquesne op 10-08-2023

Het aanrijdingsformulier #1
Het aanrijdingsformulier #1
Het aanrijdingsformulier #2
Het aanrijdingsformulier #2
Het aanrijdingsformulier #3
Het aanrijdingsformulier #3

Hoewel het niet verplicht is, wordt het sterk aangeraden om een exemplaar van het Europese aanrijdingsformulier in je auto te bewaren. Het bevat immers alle informatie die verzekeraars nodig hebben om het ongeval te behandelen.

Het Europese aanrijdingsformulier is gestandaardiseerd. Ongeacht de taal hebben de aan te kruisen en in te vullen vakjes dezelfde functies. Dit stelt verzekeraars in staat snel het ongeval te behandelen en de verantwoordelijkheid van elke partij vast te stellen, zelfs in het buitenland. Maar om te voorkomen dat je slecht nieuws krijgt, kun je best voorzichtig zijn bij het invullen van het aanrijdingsformulier. Het is een goed idee om foto's te maken met je smartphone en die samen met het aanrijdingsformulier aan je verzekeraar te bezorgen. Als je het slachtoffer bent van een vluchtmisdrijf, bel dan de politie. In dat geval zal het formulier niet volstaat. Dit zijn de punten waar je op moet letten…

Belangrijke details

  • Rubriek 4: bij een kettingbotsing of een ongeval met meer dan twee voertuigen moet je "ja" aankruisen in het linkervak. Hetzelfde geldt voor het rechtervak als er onroerend goed of straatmeubilair werd beschadigd.
  • Rubriek 5: iedereen die op de plaats van het ongeval aanwezig was of er op een of andere manier bij betrokken was, is een getuige. In het geval van een kettingbotsing of een ongeval met meer dan twee voertuigen zijn alle andere betrokken bestuurders (zelfs degenen die niet aangereden zijn) getuigen die moeten worden vermeld. Ze zullen waarschijnlijk in een addendum moeten worden toegevoegd, aangezien de beschikbare ruimte om te schrijven nogal beperkt is.
  • Rubriek 10: De plaats waar het voertuig het eerst werd geraakt, is cruciaal bij het bepalen van de verantwoordelijkheid, vooral indien daar nog andere botsingen op volgden.
  • Rubriek 11: Vermeld alle schade aan het voertuig die door het ongeval is veroorzaakt, zelfs de schade die geen verband houdt met de initiële botsing.
  • Rubriek 12: vakjes die zorgvuldig en aandachtig moeten worden aangekruist. Ze zijn van essentieel belang. Je kunt jezelf aansprakelijk stellen door een vakje te veel in te vullen. Vakje 8 in het bijzonder: door het aan te kruisen beschuldig je jezelf als degene die de achterkant van het andere voertuig heeft geraakt. Kruis dit vakje alleen aan als je daadwerkelijk het andere voertuig hebt geraakt en niet als je zelf van achteren bent aangereden. Vak 4 is alleen van toepassing als het om een parkeerplaats gaat en niet om een straat of openbare weg die naar een parkeerplaats leidt. Evenzo zijn inhalen en van rijstrook wisselen niet hetzelfde (vakken 10 en 11). Tot slot moet je na vak 17 het aantal aangevinkte vakjes aangeven om te voorkomen dat de tegenpartij achteraf nog wijzigingen zou aanbrengen.
  • Rubriek 13: hou het schematisch en wees nauwkeurig. Teken enkel de betrokken voertuigen, weggebruikers, dieren en voorwerpen, zelfs als ze niet werden geraakt.
  • Punt 14: wees duidelijk en nauwkeurig in je opmerkingen. Je kunt met name uitleggen dat je werd aangereden door een ander voertuig of werd gehinderd of verrast door een manoeuvre van een andere weggebruiker.

Handtekening

Het formulier moet door beide partijen worden ondertekend om geldig te zijn. Je bent niet verplicht om het onmiddellijk na het ongeval te ondertekenen. Je kunt beslissen om dit een paar uur later of de volgende dag te doen. Let op: om een klacht over vluchtmisdrijf te voorkomen moet elke partij zijn contactgegevens en nummerplaat invullen. Je kunt ook het rapport ter plekke invullen en afspreken om het later op een rustigere plek te ondertekenen. Als de discussies te hoog oplopen, laat het dan niet escaleren: ga wat verder staan, zoek indien nodig dekking en bel de politie (101 of 112). De politie is ook nuttig in het geval van een complexe situatie of onoverbrugbare onenigheid tussen de partijen. De achterkant van het aanrijdingsformulier moet je op je eentje of met de hulp van je verzekeraar of een advocaat invullen. Hier kan je informatie over jezelf en jouw versie van de feiten toevoegen. Vermeld in het bijzonder het nummer van het proces-verbaal indien de politie is tussengekomen, de namen van eventuele gewonden en de contactgegevens van de takeldienst en de hersteller. In het vrije gedeelte kun je de contactgegevens van de getuigen op de voorkant toevoegen.

Aantal formulieren

Je hoeft het aanrijdingsformulier niet te kopiëren, omdat de koolstoflaag automatisch voor een kopie zorgt. Gebruik daarom een balpen. In het geval van een kettingbotsing moet je één formulier invullen voor elke botsing (2 formulieren voor 3 betrokken voertuigen, 3 voor 4 betrokken voertuigen, enzovoort). Elk formulier beperkt zich tot de botsing tussen twee voertuigen, maar vermeldt in vak 4 dat er materiële schade is aan andere voertuigen. De situatieschets kan echter ook andere elementen bevatten (dus andere voertuigen met hun nummerplaat), maar focus op het punt van impact dat in het formulier wordt beschreven. De initiële botsing in punt 10 heeft alleen betrekking op het moment dat het voertuig voor het eerst werd geraakt.

Na het invulllen

Nadat het aanrijdingsformulier is ingevuld en ondertekend door beide partijen, moet het zo snel mogelijk (maximaal 8 dagen na het ongeval in België) worden teruggestuurd naar je verzekeraar, samen met de achterkant van het formulier en een brief waarin de omstandigheden worden uitgelegd, en eventueel foto's en getuigenverklaringen. De verzekeringsmaatschappij kan een expert aanstellen of een onderzoek instellen, vooral als de tegenpartij de versie van de feiten betwist. Aarzel niet om bij een geschil een beroep te doen op je juridische bijstand, en op eventuele getuigen die jouw versie van de feiten lijken te bevestigen.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests