Een oldtimer kopen: waarop moet je letten?
Als je een oldtimer wil aanschaffen beschik je best over een zekere kennis ter zake ...
Inhoud
- Ons dossier in PDF
- Slim kopen
- Welke leeftijd?
- O-platen
- Gebruiksvoorwaarden met een O-plaat
- Technische keuring
- Kopen in het buitenland en invoeren
- LEZ-restricties
- Verzekering
Ons dossier
Lees hieronder ons dossier terug dat verscheen in AutoGids 1056 van 20 mei 2020. Op het programma: de wetgeving, de raad van de federatie, een overzicht van de markt en enkele getuigenissen.
Niet voor beginners
Wie een oldtimer wil kopen, kan maar beter over enige vakkennis beschikken. De meeste oudjes zijn fragiel en hun onderhoudshistoriek is niet altijd traceerbaar. Als u weinig technische knowhow hebt, koopt u een oldtimer beter bij een handelaar die een goede reputatie geniet. In het algemeen bestaan er nu 3 mogelijkheden om een oldtimer aan te kopen.
- Kopen per opbod kan interessant zijn omdat daar soms ware pareltjes kan tegenkomen. Maar je kan de wagen niet testen voor je begint te bieden. Let er ook op dat je je bij het bieden niet laat meeslepen, vooral omdat er ook nog bijkomende kosten kunnen zijn die je vaak binnen de 48u moet betalen.
- Een oldtimer aankopen bij een particulier heeft de laatste jaren aan populariteit gewonnen, mede dankzij het internet. Het risico zit hier vooral in het gebrek aan vakkennis. Je moet ook opletten voor fraude en bedrog.
- Derde optie is de oldtimer kopen bij een vakman. Deze zijn betrouwbaar maar vaak liggen hun prijzen boven de marktprijs.
U kunt natuurlijk ook contact opnemen met de talrijke liefhebbersverenigingen. Die staan u bij met raad en misschien zelfs daad. Meer informatie vindt u op de website van de Belgische Federatie voor Oude Voertuigen (BFOV)
In België wordt bij de verkoop van oldtimers geen meerwaarde op de wagen belast, in tegenstelling tot enkele buurlanden (5% in Frankrijk indien het voertuig als collectors item wordt herkend).
Vanaf wanneer is een auto een oldtimer?
Sinds 1 juli 2013 kan elk voertuig van minstens 25 jaar beschouwd en ingeschreven worden als oldtimer. Dit is een apart regime, dat niet verplicht is. Opgelet: voor de regionale wetgeving kan het leeftijdscriterium variëren bij de berekening van de belasting of voor de toegangsregeling in lage-emissiezones (zie lager).
Voordelen van de ‘O-plaat’
Een voertuig inschrijven als oldtimer (met een ‘O-plaat’) vanaf 30 jaar na eerste inschrijving (25 jaar tot 31 december 2022) betekent dat hij aan een minder strenge technische controle wordt onderworpenen een gunstig fiscaal regime geniet. De gewesten bieden de fiscale voordelen pas voor oldtimers van minstens 30 jaar oud. Tussen 25 en 30 jaar moet de BIV en verkeersbelasting dus betaald worden volgens de fiscale regels van een gewone tweedehandswagen.
In Wallonië is de belasting op inverkeerstelling pas vanaf 30 jaar geplafonneerd op de minimumbijdrage (61,50 euro), zelfs als de auto al een O-plaat heeft. Tussen 25 en 30 jaar moet je dus een BIV ophoesten in functie van het fiscaal vermogen. Deze auto’s zijn bovendien niet vrijgesteld van de Waalse ecomalus als ze nog geen 30 jaar oud zijn. Bij een onbekende CO2-uitstoot wordt een forfaitaire belasting van 600 euro geheven.
In Brussel is de belasting op inverkeerstelling geplafonneerd op de minimumbijdrage (61,50 euro). Oldtimers met O-platen of gepersonaliseerde nummerplaten genieten van een vrijstelling voor de LEZ.
In Vlaanderen bedraagt de belasting op inverkeerstelling 41,76 euro (zie de simulator).
De jaarlijkse verkeersbelasting is overal geplafonneerd op 35,10 euro.
Welke gebruiksvoorwaarden zijn verbonden aan een ‘O-plaat’?
Tot eind juni 2013 mochten auto’s met een O-plaat enkel gebruikt worden voor proefritten binnen een straal van 25 kilometer rond de woonplaats, tussen zonsop- en zonsondergang, en enkel ter voorbereiding op officieel toegelaten evenementen of om zich naar zulke evenementen te begeven.
Sinds juli 2013 mag de oldtimer dag en nacht worden gebruikt op de openbare weg, evenement of niet, ook verder dan 25 kilometer van de woonplaats. De eigenaar van een oldtimer is vandaag dan ook heel wat vrijer, maar er blijven toch nog enkele beperkingen. Zo is het verboden om een voertuig met een O-plaat te gebruiken voor:
- commerciële of beroepsmatige doeleinden
- woon-werkverkeer of woon-schoolverkeer
- bezoldigd vervoer en gratis vervoer gelijkgesteld met bezoldigd vervoer van personen
- gebruik als machine of werktuig of voor interventieopdrachten.
Wilt u uw oldtimer toch commercieel gebruiken, dan moet u hem met een gewone nummerplaat inschrijven, zodat de normale fiscaliteit en technische controle van toepassing zijn.
De volledige wettekst m.b.t. het gebruik van O-platen vindt u hier.
De keuring
In Wallonië moeten oldtimers tussen 25 en 30 jaar oud jaarlijs naar de keuring. Eens ze ouder zijn dan 30, is dat om de twee jaar, behalve indien er een historische waarde is. De controle is aangepast aan de leeftijd van de auto en aan zijn oorspronkelijke technische voorschriften. Vanaf 50 jaar is geen keuring meer nodig.
In Brussel is een keuring enkel vereist bij de inschrijving of wanneer de auto van eigenaar verandert.
In Vlaanderen moeten oldtimers tussen 25 en 30 jaar oud verplicht jaarlijks naar de keuring. Eens ze ouder zijn dan 30, is dat om de twee jaar, tot ze 50 jaar zijn. Vanaf 50 jaar moeten ze om de 5 jaar naar keuring.
Invoeren
Oldtimers ingevoerd van binnen de Europese Unie zijn vrijgesteld van douanekosten. Voor voertuigen die van een land buiten de Europese Unie komen, zijn er wel douanekosten, meestal equivalent aan 10% van de kostprijs van de wagen, plus 21% BTW op de aangegeven waarde (vragen via [email protected] en via het callcenter van de FOD Financiën via 0257/257.57).
Beperkingen in de LEZ
- In Antwerpen moeten oude wagens online een toelating tegen betaling aankopen voor de LEZ (lage emissie zone). Deze kost € 35 voor maximaal 8 doorritten in 12 maand. Voertuigen van meer dan 40 jaar kunnen een verlaagd tarief verkrijgen zonder jaarlijkse beperking, maar enkel mits toelating. Een aanvraag voor verlaagd tarief neemt ongeveer 10 dagen in beslag.
- In Brussel is een LEZ voorzien in 2018. Dit kan in de toekomst dus voor beperkingen zorgen.
- In Frankrijk mogen oudere voertuigen niet meer rijden in de ZCR (in Parijs bijvoorbeeld). Er is wel een uitzondering voor oldtimers, maar deze is momenteel beperkt tot voertuigen die in Frankrijk zijn ingeschreven en over een inschrijvingsbewijs van het type 'collection' beschikken.
- In Nederland zijn alle voertuigen van voor 1992 verboden in de "Milieuzones". Utrecht beschikt over een tijdelijke toelating voor oldtimers van meer dan 40 jaar oud, op voorhand te bestellen.
- In Duitsland zijn oldtimers van meer dan 30 jaar oud vrijgesteld van het vignet in de 'Umweltzones'. De bestuurder moet dan een kopie van het inschrijvingsbewijs achter de voorruit plaatsen en in fluo de datum van eerste inschrijving aanduiden.
Welke verzekeringspremie ?
Voertuigen met een O-nummerplaat genieten bij de verzekeringen vaak vaan verlaagde premies. De verzekeraars zijn niet verplicht om hun tarieven te verlagen, maar als verzekerde kan je meestal makkelijk een korting bekomen omdat de risico’s voor de maatschappijen beperkt zijn (een oldtimer rijdt minder vaak dan een gewone wagen et de eigenaar rijdt vaak voorzichtiger om zijn juweeltje niet te beschadigen). In dit geval kunnen verzekeringen « per kilometer » dus interessant zijn, want uiteraard zal je geen 25.000km per jaar rijden met je oldtimer.
Indien je je oldtimer nog inschrijft met een gewone nummerplaat, dan zal je minder onderhandleingsmarge hebben.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!