Autokeuring in België
De technische keuring is verplicht in België voor alle voertuigen die 4 jaar en ouder zijn. Ook wanneer je je wagen verkoopt, moet je verplicht naar de keuring om een Car-Pass te bekomen. Je kan naar ook een afspraak maken voor de keuring. Oldtimers zijn onderhevig aan specifieke regels.
- Als de auto niet is aangepast, moet hij de eerste keer een technische keuring ondergaan zodra hij vier jaar oud is. Daarna moet hij jaarlijks naar de keuring, tenzij anders vermeld.
- Om vertragingen en het missen van de keuringsdeadline te voorkomen neem je best een afspraak minstens 15 dagen voor het verlopen van het keuringsbewijs.
- De oproepingsbrief is niet verplicht. Je moet dus zelf de vervaldatum van het keuringsbewijs in het oog houden.
- De groene kaart van de technische keuring vermeldt nu tot wanneer de auto in kwestie binnen mag in de lage-emissiezones van elk gewest.
- In Vlaanderen zou het binnenkort mogelijk moeten zijn om bij een rode kaart als gevolg van bepaalde kleine gebreken de herkeuring te laten uitvoeren door een erkende garage.
- Nieuwe regels sinds 2019 voor oldtimers
De technische keuring is verplicht tijdens de levensloop van het voertuig, maar ook na een aanpassing, na een ongeval of met het oog op een verkoop tussen particulieren. De keuringsstations leveren ook de Car-Pass af, het officiële document waarop de historiek van het voertuig op het moment van de herverkoop wordt vermeld.
- Hoeveel kost het?
- Hoe bezwaar indienen?
- Tweedehands en Car-Pass
- Oldtimers
- Hoe bereid je je bezoek voor?
Zo’n 4,5 miljoen voertuigen worden jaarlijks gecontroleerd door de inspecteurs van de autokeuring. Het gebruik brengt voor elk type wagen slijtage mee die geleidelijk aan ook de prestatie en de veiligheid kan beïnvloeden. Onbewust went de bestuurder aan deze veranderingen in de technische capaciteiten van zijn voertuig. Daarom is een keuring nuttig voor zowel personen- als bedrijfsvoertuigen, opdat de veiligheid van inzittenden én andere gebruikers kan gegarandeerd blijven. De technische keuring waakt er ook over of de voertuigen de geldende milieunormen respecteren, wat bijdraagt tot de verlaging van de uitstoot. Het meten van de uitstoot maakt trouwens deel uit van de verplichte controlepunten. Na een tweedehandskeuring ontvang je naast het keuringsbewijs en de Car-Pass – dit document toont de werkelijke kilometerstand van het voertuig aan – ook een rapport met alle informatie over de technische staat van het voertuig.
Principe
De eerste keuring wordt in principe gepland op de vierde verjaardag van een nieuwe wagen. Daarna wordt elk jaar een periodieke keuring uitgevoerd. Er bestaat echter een bonussysteem waarbij de periodiciteit verlengd kan worden tot 2 jaar wanneer de wagen voldoet aan al de volgende punten:
- Het voertuig ontvangt een groene kaart – dit wil zeggen dat het voertuig geen enkele opmerking kreeg bij de vorige keuring
- De kilometerstand is lager dan 100.000 km
- Het voertuig ging binnen de termijn naar de keuring
- Het voertuig is minder dan 6 jaar oud
- Het voertuig trekt geen aanhangwagens van meer dan 750 kg
In dit geval ontvangt het voertuig een keuringscertificaat met een geldigheid van twee in plaats van één jaar. Dit is mogelijk voor alle types voertuigen behalve wanneer ze beschikken over een trekhaak voor aanhangwagens van meer dan 750 kg. Deze wagens moeten sowieso jaarlijks naar de keuring. Voertuigen voor betalend personenvervoer, voor rijlessen en verhuur met bestuurder moeten daarentegen elke zes maand naar de keuring.
Slagen voor de keuring, praktische details
Het is aangeraden om een afspraak te maken voor de keuring, zo vermijd je lange wachttijden. Vergeet niet alle documenten mee te nemen, zoals het inschrijvingsbewijs, het gelijkvormigheidsattest, de verzekeringsdocumenten (sinds 1 november 2013) en je vorige keuringsbewijs dat zich altijd bij de boorddocumenten moet bevinden. Bij een routinecontrole kan de politie je deze papieren immers vragen. Vanzelfsprekend moet je wagen over de nummerplaat beschikken, het identificatieplaatje en het chassisnummer moeten duidelijk zichtbaar zijn.
Waar naar de keuring?
Er zijn 77 keuringscentra in België. Je vindt er dus altijd wel eentje in je omgeving. De centra zijn overdag geopend, maar het is ten zeerste aangeraden om gratis een afspraak te maken om lange wachtrijen te vermijden.
Hoeveel kost het*?
De basisdienst voor een ‘klassieke’ auto (of M1) kost 38,20 euro (2023). Maar de rekening kan snel oplopen voor bijvoorbeeld de milieucontrole (+4,90 euro voor benzine/CNG/lpg en +14,60 euro voor een diesel).
Weet ook dat je voertuig laattijdig aanbieden je nog eens 9,70 euro extra kost de eerste maand, en nog meer de volgende maanden (tot 34,70 euro). Als je je wagen tweedehands wil verkopen, dan moet je een tweedehandskeuring laten uitvoeren, die je 69,50 tot 83,10 euro kost. In Wallonië wordt een apart tarief voor de technische controle gehanteerd sinds 2021: 57,70 euro (autokeuring 2023) en 83,50 euro (tweedehandskeuring 2023).
Tweedehands
De tweedehandskeuring laat je toe om de potentiële koper naast het bewijs van je bezoek ook een rapport te overhandigen met alle details over de technische staat van het voertuig. Daarnaast wordt de Car-Pass automatisch meegeleverd. Die vermeldt de reële kilometerstand van de auto en zijn historiek, maar ook de milieunorm waaraan het voertuig voldoet. Het tarief (2023)* voor dit nazicht bedraagt 69,50 tot 83,50 euro, afhankelijk van het gewest.
Car-Pass
De Car-Pass moet je eisen bij de aankoop/verkoop van een tweedehandsauto. Wanneer je bij de autokeuring aankomt vraag je dit document, dat je 10,40 euro zal kosten (2023*). Het toont de exacte kilometerstand van de auto aan. Het is een soort identiteitskaart die je moet behoeden van fraude met kilometerstanden.
Wat indien je auto wordt afgekeurd?
Bij afkeur of een rode kaart zal je opnieuw naar de autokeuring moeten, wat uiteraard tijd en geld kost. Met onze tips hieronder vermijd je in elk geval onaangename verrassingen.
Kan je bezwaar indienen?
Indien je het niet eens bent met het resultaat van de autokeuring of bezwaar wil indienen, dan kan je op meerdere manieren klacht indienen. Eerst en vooral kan je met je vragen terecht bij het hoofd van het keuringsstation of de directie van het centrum waar de keuring werd uitgevoerd. Indien je je gelijk niet haalt, kan je nog terecht bij het ministerie van het gewest waarin de keuring werd uitgevoerd.
- Voor Vlaanderen: Dept. Mobiliteit en Openbare Werken, Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid/Cel Homologatie en Technische keuring, Koning Albert II-laan 20 bus 2, 1000 Brussel www.mobielvlaanderen.be/contactpunt
- Voor Brussel: Directie Verkeersveiligheid, Vooruitgangstraat 80 bus 1, 1035 Brussel [email protected]
- Voor Wallonië: DGO2 - Mobilité et Voies hydrauliques, Direction de la certification et de l'homologation, Boulevard du Nord 8, 5000 Namur [email protected]
Oldtimers, auto’s van 25 jaar en ouder
Vlaanderen
- Voertuigen tussen 25 en de 30 jaar oud moeten jaarlijks naar de keuring.
- Voor voertuigen ouder dan 30, maar jonger dan 50 jaar met een O-plaat wordt dat tweejaarlijks.
- Voor oldtimers ouder dan 50 jaar geldt zonder onderscheid dat ze om de 5 jaar moeten worden gecontroleerd.
- Opgelet: nieuwe controle in Vlaanderen op de verlichting, met risico op een rode kaart.
Brussel
- In de loop van 2019 moeten auto's van 25 tot 30 jaar oud met een O-plaat zich jaarlijks aanbieden bij de keuring.
- Auto's van 30 tot 50 jaar oud moeten elke twee jaar naar de keuring.
- Er is elke 5 jaar een keuring voorzien voor oldtimers van meer dan 50 jaar oud.
- Deze maatregelen zijn pas geldig in 2020 voor voertuigen die al meer dan 30 jaar oud zijn in 2019.
Wallonië
- Voertuigen tussen 25 en 30 jaar oud moeten jaarlijks naar de keuring om na te gaan of ze nog voldoen aan de technische normen die van kracht waren ten tijde van hun eerste inschrijving.
- Oldtimers ouder dan 30 jaar met een O-plaat moeten om de twee jaar naar de keuring.
- Opgelet: oldtimers ouder dan 30 jaar met een “historisch belang (link in het Frans)” (in hun originele staat, zonder zware aanpassingen en enkel voor een model dat niet meer wordt gemaakt) kunnen een vrijstelling krijgen.
- Auto’s van 30 tot 50 jaar zonder O-plaat moeten nog wel jaarlijks naar de keuring.
- Auto’s ouder dan 50 jaar met O-plaat moeten niet meer naar de keuring.
Omdat een keuringscertificaat in heel België geldig is, kan je je voertuig in een ander gewest naar de keuring brengen.
Tips voor een geslaagde autokeuring
Een geslaagde keuring begint met een goede dosis gezond verstand. Dat houdt in dat je vooraf al een aantal nazichten doorvoert, zoals de banden (controle op slijtage) of de ruitenwissers. Wat betreft de afstelling van de lichten, het nazicht van de remmen, de schokdempers of de uitstoot (indien de motor bijvoorbeeld is ontregeld) kan je best even bij je dealer langs gaan, of bij een centrum als Auto 5, Midas of Bosch Car Service. Uiteraard moet je auto proper zijn voor de keuring en mag de koffer niet volgeladen zijn met bagage.
* Tarieven van kracht in 2022.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!