Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Hoe verkoop je het best je auto?

De prijs kennen van uw oude auto

Geschreven door Olivier Duquesne op 09-05-2019

De prijs kennen van uw oude auto #1
De prijs kennen van uw oude auto #1
De prijs kennen van uw oude auto #2
De prijs kennen van uw oude auto #2
De prijs kennen van uw oude auto #3
De prijs kennen van uw oude auto #3
De prijs kennen van uw oude auto #4
De prijs kennen van uw oude auto #4
De prijs kennen van uw oude auto #5
De prijs kennen van uw oude auto #5
De prijs kennen van uw oude auto #6
De prijs kennen van uw oude auto #6

Een auto van meer dan 7 jaar oud wordt niet altijd meer vermeld in de tweedehandskaternen. Hoe kan je dan de waarde ervan kennen op de markt? Dit zijn enkele manieren.

Om de prijs te kennen van een tweede- of derdehands auto is het mogelijk om een prijzenkatern voor occasiewagens te raadplegen, zoals die van ons magazine. Meestal zijn die gegevens beperkt in de tijd, vaak tot 7 of 8 jaar of iets langer in het geval van databanken voor professionelen. Wat moet je dan doen om de prijs te bepalen van een auto van meer dan 7 jaar oud? Dit zijn enkele manieren om de prijs van een ‘oude’ auto in te schatten.

  • Jaarlijkse afschrijving: over het algemeen verliest een populaire auto al 25% van zijn waarde in het eerste jaar. Vervolgens verliest hij 18% van de resterende waarde tijdens het tweede jaar, daarna 15%, 12% en uiteindelijk nog eens 10% per jaar. Zo is bijvoorbeeld een auto van nieuw €20.000 na 11 jaar nog iets minder dan €4.500 waard. Maar let op, want het is noodzakelijk om dit resultaat nog volgens andere criteria af te wegen.
  • Kilometerstand: het gebruik van de auto en zijn kilometerstand beïnvloeden natuurlijk ook de prijs. Op basis van de jaarlijkse afschrijving moet de prijs dan nog worden aangepast. De jaarlijkse berekening baseert zich op een gebruik van 10.000 km per jaar (stadswagen) tot 16.000 km per jaar (grote modellen) voor benzinewagens en van 15.000 tot 20.000 km per jaar voor dieselwagens. Bij afwijkingen wordt de volgende berekening gebruikt: voor elke bijkomende schijf van 1000 km moet er €30 worden afgetrokken. Maar voor elke 1000 km minder voegen we €15 toe aan de prijs. Zo zal een stadswagen die nieuw €20.000 kostte nog €4050 waard zijn na 11 jaar en 135.000 km, in plaats van €4500 bij 120.000 km. En met 105.000 km op de teller zal hij nog ongeveer €4725 kosten.
  • De staat van de auto: een auto van 4 jaar oud die er 10 jaar oud uitziet, gaat natuurlijk zijn waarde verliezen. Daarbij wordt er gekeken naar de staat van de mechaniek, die van de carrosserie en ook het interieur. Een auto die duidelijk weinig is schoongemaakt, slecht is onderhouden en al wat gebreken toont, verliest heel wat van zijn waarde. Daarnaast zullen rokersauto’s ook minder waard zijn door de tabakgeur binnenin. De berekening is hier wat ingewikkelder, maar een eventuele reparatie- of andere kost mag afgetrokken worden van de berekening hierboven. Met de Car-Pass kan gekeken worden of de auto perfect is onderhouden. En als de auto in de loop van de tijd perfect bewaard is gebleven, met veel zorg in het onderhoud en tijdens het rijden, kan de prijs 50% of zelfs dubbel zo hoog uitkomen.
  • Bekendheid: sommige modellen, en de premiummerken, genieten van hun bekendheid om hun waarde beter vast te houden. Zo heeft een Duitser over het algemeen maar te maken met een afschrijving van 18% tot 20% in het eerste jaar (in plaats van 25%), en daarna 15%, 12% en vervolgens 10% voor de daarop volgende jaren. Voor anderen is het net omgekeerd. Een bekende slechte betrouwbaarheid kan de waarde doen zakken tot op het punt dat het model tegen een zeer lage prijs wordt verkocht. Het kan zelfs gebeuren dat bepaalde slechte modellen tot 30% van hun waarde verliezen in het eerste jaar! Bij prestigieuze merken en speciale modellen is de waardevermindering subtieler. Sommige modellen houden zelfs hun waarde vast gedurende 4 of 5 jaar, om dan plots te dalen wanneer ze ‘uit de mode’ zijn. Anderen blijven tot 50% of 60% van hun waarde vasthouden na 10 jaar, omdat ze erg gewild zijn.
  • Zeldzaamheid: de zeldzaamheid van een model is vaak een goed teken voor de verkoper. Soms is die gelinkt aan een commerciële flop ondanks de kwaliteiten van het model, door een slechte marketingcampagne, een speciaal design of simpelweg door een verkeerde slechte reputatie. Die modellen verliezen vaak veel van hun waarde tijdens de eerste 7 tot 8 jaar. Maar vervolgens worden ze verzamelobjecten en gaat de prijs zich stabiliseren, of zelfs stijgen na meer dan 10 jaar. Dat is vaak moeilijk te bepalen bij de aankoop van een nieuwe wagen. Het lijkt dus een beetje op een pokerspel.
  • Uitrusting: de opties en de uitrusting maken deel uit van de aanschafprijs van een nieuwe auto. Ze worden dus ook meegeteld in de berekening van de doorverkoopwaarde. Airco, een ‘up-to-date’ multimediasysteem en een leren bekleding zijn criteria die de prijs een beetje kunnen verhogen. ‘Full option’-auto’s zijn ook erg populair op de tweedehandsmarkt.
  • Ecologie: De LEZ’s en de ecovignetten in België en in het buitenland bestraffen de modellen die niet langer voldoen aan de toegangscriteria. Er moet dus iets anders mee gedaan worden: hem verkopen aan een lage prijs voor export, hem proberen verkopen aan iemand die niet naar de betrokken steden of regio’s gaat… of de auto stallen tot als het een oldtimer wordt (30 jaar) om hem dan te verkopen, vooral als het model historisch of stilistisch interessant is.
  • De markt: tenslotte is de belangrijkste factor voor de marktprijs van een auto de wet van vraag en aanbod. Ondanks zijn kilometerstand en zijn opties haalt het niets uit om een model te willen verkopen voor €7000 dat amper de €5000 haalt op de online verkoopsites of bij handelaars. Tenzij de auto echt, zoals hierboven uitgelegd, in een uitzonderlijk goede staat is waarmee een youngtimer-verzamelaar tevreden kan zijn. In elk geval, tenzij er dringend geld nodig is, moet je vermijden om jouw auto aan een veel te lage prijs op een verkoopsite te zetten. Bereken op zijn minst de minimum marktprijs en richt je op de sterke punten van de auto om hem te doen opvallen tussen de andere zoekertjes.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests