Verborgen gebreken: hoe kun je ze bewijzen en jezelf verdedigen?
In tegenstelling tot de garantie is er geen wettelijke tijdslimiet voor verborgen gebreken. Dit betekent dat het na de wettelijke of de fabrieksgarantie nog altijd mogelijk is om terugbetaling van kosten of zelfs schadevergoeding te krijgen.
Amper enkele weken na het verstrijken van de garantie valt je nieuwe of tweedehandse auto in panne. Frustrerend, vooral als het incident ernstig is en een van de essentiële onderdelen van de auto treft, zoals de versnellingsbak, het chassis, de elektronica of de motor. Er kan sprake zijn van een ernstige ontwerpfout of een verborgen gebrek. Het zal niet eenvoudig zijn om dit te bewijzen, maar er zijn manieren om de consument te beschermen en de constructeur van de auto ter verantwoording te roepen. In het geval van een tweedehandsauto kan er geen sprake zijn van een verborgen gebrek als er op de aankoopbon sprake is van een defect dat moet worden hersteld of van onderhoud dat moet worden uitgevoerd, omdat de consument dan op de hoogte was van het risico op pech.
Normaal gebruik
Er is ook geen sprake van een verborgen gebrek als de panne te wijten is aan slijtage. Het gebrek mag geen verband houden met een normaal gebruik van het voertuig. Er kan ook geen beroep worden gedaan op een verborgen gebrek in het geval van een voertuig dat slecht is onderhouden, betrokken is geweest bij een ongeval of in een ongebruikelijke situatie is geplaatst (overbeladen, te hoog toerental, onjuist gestald). Temeer omdat je serieuze argumenten nodig hebt om een ontwerpfout te bewijzen. Doe het niet als je niet zeker weet of het defect verband houdt met een verborgen gebrek of een ontwerpfout. Je kunt vaak feedback krijgen van andere bestuurders van hetzelfde model door online forums te bezoeken. Wat moet je doen als de ontwerpfout duidelijk lijkt?
De procedure
- Signaleer je scepsis over de vroege panne onmiddellijk aan de verkoper of de manager van de garage en hoop op een commerciële geste. Als dat mondeling is gebeurd, stuur dan een e-mail waarin je je argumenten uiteenzet en waarin je het gesprek en zelfs de gedane belofte vermeldt, zodat je schriftelijk bewijs hebt.
- Als je niet tevreden bent met het antwoord of het voorstel (of als er geen reactie komt), stuur dan een brief (bij voorkeur aangetekend) naar de verkoper en eventueel de invoerder of constructeur om je ongenoegen te uiten en je intentie om het verborgen gebrek aan te klagen en een schadevergoeding te krijgen. Op de website van FOD Economie vind je enkele modelbrieven die u kunt aanpassen.
- Breng onmiddellijk je rechtsbijstandsverzekeraar op de hoogte zodat die een expert kan aanstellen om het veronderstelde verborgen gebrek of de ontwerpfout aan te tonen.
- Om gerechtelijke stappen te vermijden kun je een beroep doen op geschillenbemiddeling via een ombudsman. De dienst voor de behandeling van verborgen gebreken van aangekochte goederen heet Belmed.
- Je kunt ook de hulp inroepen van een advocaat of een consumentenvereniging. Misschien is er zelfs een collectieve actie waarbij je je kunt aansluiten.
- EOverweeg juridische stappen te ondernemen als de constructeur niet meewerkt. Je auto-, beroeps- en/of gezinsverzekering dekt misschien een bepaald bedrag aan juridische kosten. Pas op: dit kan lang duren.
- Het is niet verboden om erover te praten op sociale netwerken of om de pers in te schakelen. Maar blijf beleefd, zoek de juiste mensen om mee te praten en respecteer de procedures als je je kans om je zaak te winnen zo groot mogelijk wilt houden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!