Wanneer we bij AutoGids een auto testen, doen we dat altijd vanuit onze filosofie van onafhankelijkheid, journalistieke ernst en objectiviteit. We maken er dan ook een punt van om onze persoonlijke voorkeuren opzij te schuiven en auto’s te beoordelen met hun doelpubliek in het achterhoofd. Maar één keer per jaar willen we wél onze persoonlijke stem laten horen. Vandaag is het de beurt aan redacteur Xavier Daffe om terug te blikken op 2021.
TOP: Mazda MX-5
Eerlijk gezegd dacht ik er aanvankelijk aan om de Porsche 911 GT3 Touring als mijn persoonlijke favoriet van 2021 aan te duiden. Wat was en blijf ik enthousiast over de karaktervolle boxermotor, het messcherpe chassis en de mechanische sensaties. Wat een fantastische auto. Maar... die hoge prijs. En wat kan je ermee op de openbare weg?
Tijdens de voorlaatste week van 2021 reed ik nog eens met een Mazda MX-5 2.0. En ik wist het meteen: deze zou mijn persoonlijke hoogtepunt van het afgelopen autojaar worden. De motor heeft ook karakter, het chassis is ook precies en ook over de mechanische sensaties kan ik niet klagen. Wat een fantastische auto. Hij is niet te duur en blijft plezant, ook als je geen circuit in je achtertuin hebt liggen. Dan weet ik het wel...
FLOP: Subaru XV
Subaru is een merk dat ik waardeer en respecteer om zijn non-conformistische kant. En de XV is geen slechte auto. Maar ik reed er echt niet graag mee. Vanwege die atmosferische boxermotor die nauwelijks vooruit te branden is. En vanwege die verschrikkelijke CVT-bak, die de motor helemaal de nek lijkt om te wringen. Dit is een auto voor mensen die niet graag met de auto rijden.
Nu weet Subaru nog wel hoe het moet. De Outback, niet eens zoveel duurder dan de XV, tapt uit een heel ander vaatje. Komaan Subaru, wakker worden! Je hebt een erfgoed te verdedigen, eentje dat de ware liefhebbers erg dierbaar blijft. Maar ze blijven niet wachten...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!