Als je van niets anders meer droomt dan een SUV, ga dan vooral je gang en gun jezelf er een. Maar voor wie nog twijfelt, is er stof tot discussie en kan het zinvol zijn om de voor- en de nadelen van dit soort auto’s op te sommen. Want neen, SUV’s zijn niet ongezien in de automobiel. Ze hebben onmiskenbare kwaliteiten, maar ook een paar nadelen, die niet altijd onmiddellijk duidelijk zijn. We hebben een balans opgemaakt zodat je een weloverwogen keuze kan maken.
Voordelen
Ruimer
Door het grote formaat zijn SUV’s uit om het even welk segment doorgaans ruimer dan een vergelijkbare berline, ook al zijn ze vreemd genoeg vaak op dezelfde technische basis ontwikkeld. De verklaring daarvoor zit hem in de langere overhangen (en soms zelfs in een langere wielbasis – de afstand tussen de voor- en de achteras), die bijdragen aan meer ruimte op de achterbank of een grotere koffer.
Veelzijdiger
Omdat ze ruimer zijn, hebben SUV’s vaak ook een slimmer interieur. Dikwijls hebben ze een meer praktisch dashboard met meer bergruimte en genieten ze een verschuifbare achterbank zoals in een eenvolumer. Sommige modellen gaan nog verder en bieden achterin echte aparte stoelen (zoals bijvoorbeeld de Skoda Karoq). Er zijn er ook met tot 7 plaatsen dankzij noodzitjes die in de koffervloer kunnen wegklappen. Toegegeven, doorgaans zijn die een optie, maar dat kan wel het verschil maken. Zeker voor grote gezinnen of mensen met een drukke vrijetijdsbesteding.
Hogere rijpositie
De hoge zitpositie in een SUV is erg geruststellend, omdat je zo het verkeer bij wijze van spreken domineert. Ze geeft een gevoel van veiligheid, terwijl ook het zicht naar achteren verbetert.
Robuust
SUV’s zijn vaak wat meer robuust. Of ze zien er toch zo uit, met hun dikke bumpers en zijdelingse beschermstrips, die hen minder gevoelig maken voor kleine tikjes, vooral dan in de stad (op parkings). Hun grotere bodemvrijheid maakt dat je bovendien toegang krijgt tot minder goede wegen of dat ze een hogere drempel kunnen oprijden. Voor sommigen maakt dat het verschil.
Hoge restwaarde
Omdat de vraag naar SUV’s groot is, heeft dat vanzelfsprekend ook een impact op de herverkoopwaarde ervan. Reken er niet op dat je daarmee kan compenseren voor de hogere nieuwprijs in vergelijking met een traditionele berline (zie verder), maar een gemiddelde compacte SUV (Toyota C-HR, Peugeot 3008 enzovoort) brengt doorgaans 2.000 tot 3.000 euro meer op. Dat kan de balans doen omslaan…
Nadelen
Hoger gewicht en meer lawaai
SUV’s zijn groter, hoger en nemen meer ruimte in beslag, dus is het logisch dat ze meer gewicht moeten verplaatsen, terwijl ze bovendien minder gestroomlijnd zijn. Dat heeft zijn gevolgen voor het rijgedrag (plomper), maar soms ook voor de geluiddemping, die op verschillende punten moet worden versterkt om dezelfde rust te vinden als in een berline.
Hoger verbruik
Een onvermijdelijk gevolg van wat we net hebben vermeld, is een hoger verbruik. Een auto die zwaarder is en minder gestroomlijnd vergt ook meer energie om in beweging te brengen. En dus meer brandstof. Daarom worden SUV’s vaak verkocht met een dieselmotor. Al lijkt dat steeds minder op te brengen omdat de dieselmarkt gestaag krimpt. Er zijn natuurlijk ook benzinemotoren, maar ondanks de toegepaste technologische vondsten (vooral drukvoeding) kan het verbruik al snel boven de 10 l/100 km uitkomen, wat niet verwaarloosbaar is. Uitzonderingen zijn hybride modellen zoals de Kia Niro of Toyota C-HR, die dankzij de ondersteuning van een batterij en een elektromotor het benzineverbruik erg redelijk kunnen houden.
Hogere prijs
SUV’s kosten niet veel meer om te maken dan de berlines waar ze hun technologie mee delen. Toch ligt hun catalogusprijs vaak tot 20 procent hoger. Daar werkt logischerwijze de wet van vraag en aanbod, maar weet dus dat een SUV duurder is bij zowel de aankoop als het gebruik.
Duurder onderhoud en verzekering
Omdat ze vaak een dieselmotor hebben, zijn SUV’s duurder in onderhoud. Hetzelfde geldt voor vervangonderdelen zoals remmen, die veel sterker moeten zijn gezien het gewicht, of banden, die groter en breder moeten zijn en die dus ook meer kosten om te vervangen. Dat zijn zaken die vaak worden vergeten in de showroom… Verder zal een duurdere en meer gegeerde auto onvermijdelijk ook de verzekeringstarieven omhoogjagen.
Vals veiligheidsgevoel
De hoge rijhouding geeft een vals gevoel van veiligheid. Je bent namelijk niet beter beschermd aan boord van een SUV dan in een traditionele berline. Het hogere gewicht zou het voordeel lichtjes in de richting van de SUV kunnen stuwen, maar de onafhankelijke crashtests van EuroNCAP ontkrachten dat. De hogere zithouding met bijhorend extra veiligheidsgevoel maakt sommige bestuurders minder aandachtig. Tot slot mogen we niet vergeten dat vierwielaandrijving het rijgedrag niet verbetert. Een band verliest op hetzelfde moment grip als in een tweewielaangedreven auto door het hogere gewicht van alle onderdelen van een vierwielaandrijving. Je moet je dus niet onoverwinnelijk wanen, zeker niet op de sneeuw, waar de 4x4 enkel meer trekkracht biedt in een rechte lijn. Aangepaste banden zijn ook hier dus nog steeds sterk aangeraden.
Grotere afmetingen
Een SUV is mooi, groot en praktisch, maar neemt per definitie ook meer plaats in. Dat kan een probleem zijn voor wie in de stad woont. Natuurlijk zijn er vandaag SUV’s in alle maten, dus ook kleintjes, maar je zal meer dan in een gewone auto parkeersensoren of een achteruitrijcamera moeten overwegen bij het tekenen van je bestelbon.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!