Na een jaar afwezigheid maakt de Brussels Motor Show een comeback, want van 10 tot 19 januari 2025 speelt de Heizel gastheer voor et alweer 101e Autosalon. Maar het zou wel een editie zonder motoren en zonder droomwagens worden, want de Febiac organiseert geen aparte Dream Cars-tentoonstelling meer. Dat wil evenwel niet zeggen dat er geen droomwagens te zien zullen zijn in de Brussels Expo.
LEES OOK Het wat, wanneer, waar en hoe van het Autosalon
Zo tekent Bugatti present met de radicale Bolide en de gloednieuwe Tourbillon. Evenwel met de niet onbelangrijke boodschap dat beide hypercars niet tegelijkertijd op het Autosalon zullen staan. De Tourbillon tekent present van 10 tot en met 14 januari, maar wordt van 15 tot en met 19 januari geruild voor de Bolide. De Rimac Nevera R zal wel gedurende de hele periode te bezichtigen zijn.
Bugatti Bolide
Aanvankelijk leek het vooral een leuk idee, maar uiteindelijk groeide het uit tot een pittig prestigeproject. We hebben het over de Bugatti Bolide, zoals de in 2020 voorgestelde conceptcar gedoopt werd. Een ode aan de ouderwetse racewagens van de Franse sportwagenbouwer, maar dan verpakt in een hypermodern jasje en aangedreven door een waanzinnige W16.
Hoewel dat aanvankelijk niet de bedoeling was, gaat die Bugatti Bolide in de loop van 2024 in productie. Molsheim plant een tot 40 stuks gelimiteerde oplage, met een nettoprijs van 4 miljoen euro per exemplaar
Bugatti Tourbillon
De nieuwe Bugatti Tourbillon ruilt de drukgevoede W16 van de Bolide voor een plug-inhybride aandrijfgeheel met een atmosferische 8,3 liter-V16 die rugdekking krijgt van drie elektromotoren, wat resulteert in een systeemvermogen van 1.800 pk, De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt 2 seconden, die naar 200 km/u minder dan 5 seconden, die naar 300 km/u minder dan 10 seconden en die naar 400 km/u minder dan 25 seconden. De topsnelheid bedraagt 445 km/u.
De oplage zal 250 stuks bedragen, aan elke Bugatti Tourbillon hangt een prijskaartje van minstens 3,8 miljoen euro. De eerste leveringen zijn gepland voor 2026.
Rimac Nevera R
De Rimac Nevera brak zowat elk snelheidsrecord dat er bestaat, toch zit er nog rek op het prestatiepotentieel van de elektrische hypercar. Daarom komt de Kroatische sportwagenbouwer met deze radicale R-versie op de proppen, die je herkent aan zijn aerodynamisch geoptimaliseerde voorbumper en aan zijn uit de kluiten gewassen achtervleugel.
Het elektrische aandrijfgeheel van de Rimac Nevera R ontwikkelt een systeemvermogen van 2.107 pk (+193 pk), extra power die voor nog flitsendere acceleraties zorgt. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt nog 1,81 seconden, die van 0 naar 200 en van 0 naar 300 km/u nemen niet meer dan 4,38 en 8,66 tellen in beslag. De topsnelheid bedraagt 412 km/u.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!