Komen ze of komen ze niet? Die vraag houdt de Belgische autosector al een tijdje in de ban. We hebben het over D'ieteren en hun deelname aan de Brussels Motor Show 2022. De invoerder van onder meer Audi, Skoda en Volkswagen heeft immers geen zin meer in het Autosalon, waardoor de toekomst van het evenement in het gedrang komt. Want als D'Ieteren niet komt, dan zouden ook de andere merken weg kunnen blijven. En dan denken we in de eerste plaats aan Stellantis, de groep die merken zoals Citroën, Opel en Peugeot overkoepelt. Het worden cruciale dagen...
De beperkende maatregelen die de coronapandemie moesten indijken, zorgden ervoor dat het Autosalon van 2021 geschrapt werd. Het deed de autosector niet alleen beseffen hoeveel geld een evenement zoals de Brussels Motor Show eigenlijk kost, maar ook dat er alternatieve manieren zijn om gerichter te communiceren en om efficiënter wagens te verkopen - zonder concurrerende modellen in de hal even verderop. Zo experimenteerde BMW dit jaar reeds met Phygital, een alternatieve show die de gulden middenweg tussen een digitale en een fysieke ervaring probeert te bewandelen. Het bij de invoerder in Bornem georganiseerde minisalon krijgt dan ook een vervolg in 2022.
Organisator Febiac ziet de twijfel van D'Ieteren met lede ogen tegemoet en probeert alsnog recht te zetten wat krom is komen te staan. De annulatie van de Brussels Motor Show 2022 zou opnieuw een flinke streep door de rekening zijn. Door het schrappen van het Autosalon van 2021 liepen ze reeds 4,3 miljoen euro mis, een nieuwe no-show zou een financieel debacle zijn. De autosector heeft het sowieso erg moeilijk, onder meer door de onzekerheid rond de EV-switch, het tekort van halfgeleiders en natuurlijk de onvermijdelijke Covid-19-problemen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!