Het gaat niet goed met de Europese autoindustrie. Na Volkswagen deelt nu ook Ford in de economische malaise die de sector treft. Dave Johnston probeert wat hoop en perspectief te geven aan zijn slecht-nieuwsshow, maar de boodschap van de Europese Vice President voor Transformatie en Partnershipsaan aan de werknemers is hard. Tegen 2027 zullen er extra jobs sneuvelen, nog eens 4.000 extra ontslagen bovenop de 3.800 die Ford vorig jaar reeds aankondigde.
"Ford is al meer dan 100 jaar actief in Europa. We zijn trots op ons nieuwe productportfolio voor Europa en toegewijd aan het opbouwen van een bloeiend bedrijf in Europa voor de komende generaties. Het is van cruciaal belang om moeilijke maar beslissende maatregelen te nemen om het toekomstige concurrentievermogen van Ford in Europa te waarborgen.” - Dave Johnston, Vice President Transformation & Partnership Ford Europe.
Ford is momenteel in onderhandeling met de vakbonden en de overheden. De focus ligt op Duitsland, waar een 2.900 van die 4.000 aangekondige jobs zullen sneuvelen. Verder wordt vooral het Verenigd Koninkrijk getroffen, want daar worden ook 800 banen geschrapt. De overige 300 verdwijnen in andere Europese fabrieken van Ford.
Lage vraag naar Ford Explorer en Capri
Intussen ziet Ford zich gedwongen op de productiecapaciteit van zijn elektrische modellen te verlagen. De vraag naar de in samenwerking met Volkswagen ontwikkelde Explorer en de daarop gebaseerde Capri blijven immers onder de verwachtingen. Dat is geen specifiek Ford-probleem, maar een Europese trend: de geplande transitie naar e-mobiliteit verloopt nu eenmaal minder voorspoedig dan de beleidmakers en de industrie enkele jaren geleden voorspelden.
"Europa mist een duidelijke beleidsagenda om e-mobiliteit te bevorderen, de overheden moeten meer investeren in de laadinfrastructuur, grotere subsidies voorzien om de verkoop van elektrische voertuigen te stimuleren en wat losser omspringen met de strenge CO2-doelstellingen die de industrie handenvol geld kost." - John Lawler, Vice Chair & Chief Financial Officer Ford Europe.
Op sommige markten stuikt de verkoop van elektrische auto's volledig in elkaar, waardoor de autoconstructeurs de gemaakte investeringen niet kunnen terugverdienen. De Europese regelgeving lijkt te snel te gaan voor de gemiddelde consument, die nog niet klaar lijkt voor de switch naar een elektrische auto. Zonder overheidsincentives zoals de Vlaamse EV-premie of de fiscale gunstmaatregelen voor bedrijfswagens zou ook de Belgische EV-verkoop marginaal blijven.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!