Volkswagen heeft het al een tijd moeilijk. Eerst was er "dieselgate," waarbij Wolfsburg werd betrapt op het sjoemelen met software om de CO₂-emissiecijfers van hun modellen te verfraaien. Vervolgens waren er softwareproblemen die de lancering van het elektrische ID-portfolio bemoeilijkten. En nu lijdt het merk onder de klappen die de hele Duitse auto-industrie krijgt, omdat de productie van nieuwe wagens te traag verloopt en veel te duur is – zeker in vergelijking met China. Bovendien stort de Europese verkoop van elektrische auto’s in elkaar.
De ondernemingsraad van Volkswagen zoekt al maanden naar oplossingen voor deze problemen, waarbij ook gekeken wordt naar forse besparingen. Dat er ontslagen aan zitten te komen, werd duidelijk toen de directie de werkzekerheidsgarantie voor het personeel schrapte. In september liet de Duitse constructeur weten dat ze in Europa zo'n 500.000 wagens minder verkopen, wat gelijkstaat aan het productievolume van twee fabrieken. Ook zouden die Duitse VW-fabrieken twee keer zo duur zijn als die van de concurrentie.
Duizenden banen bedreigd
Volgens Daniela Cavalo, vakbondsafgevaardigde en voorzitter van de ondernemingsraad van Volkswagen, wil het management echter niet één, niet twee, maar liefst drie fabrieken sluiten. Bovendien zou het overgebleven personeel een loonsverlaging van 10% moeten accepteren. Welke Duitse productielocaties VW op het oog heeft, wordt niet openlijk besproken, maar Volkswagen Osnabrück GmbH zou de eerste fabriek zijn die haar poorten sluit. Daar worden momenteel de laatste exemplaren van de Porsche 718 Boxster en Cayman geproduceerd.
Hoe dan ook zijn het donkere tijden voor de Europese auto-industrie. Het uitdoofscenario bij Audi Brussels lijkt slechts het begin te zijn van wat dreigt uit te lopen op een industriële kaalslag.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!