Volgens cijfers van het European Alternative Fuels Observatory is de elektrische auto vandaag goed voor ruim een kwart van alle nieuw ingeschreven voertuigen in ons land. Gebaseerd op het aantal inschrijvingen sinds januari 2024 zou de kaap van 100.000 nieuwe exemplaren nog voor het jaareinde gerond worden. Kijken we enkel naar de auto’s die op naam van een onderneming worden ingeschreven, dan klimt het percentage EV’s zelfs naar 34,4 procent (cijfers voor de eerste jaarhelft van 2024).
De meeste leasingmaatschappijen melden bovendien dat ruim acht op de tien nieuw bij hen bestelde auto’s elektrisch zijn. Het is dus een kwestie van tijd voordat het Belgische firmawagenlandschap grotendeels emissievrij kleurt.
Tesla versus BMW
Op nummer één bij de bedrijfsautorijders in ons land staat nog altijd de Tesla Model Y, maar de BMW iX1 is aan een heuse inhaalbeweging bezig als je naar de ‘order intake’ kijkt. Volvo houdt goed stand met de tot EX40 omgedoopte elektrische XC40, hoewel de rijzende ster bij de Zweedse constructeur duidelijk EX30 heet. Dat model komt (voorlopig nog) uit China.
Ook de BMW iX3 wordt ons toegezonden uit de Volksrepubliek, net als de MG 4 en de Tesla Model 3, de respectievelijke nummers negen, tien en vijf in de Belgische EV-hitparade. Anders gezegd: de doorsneebedrijfsautorijder ligt blijkbaar niet wakker van de origines van zijn vehikel.
Verhuizen naar Europa
Europa doet dat in elk geval wél, getuige de strafheffingen die het heeft ingevoerd op elektrische auto’s uit China – ongeacht de ‘nationaliteit’ van de constructeur die ze bouwt. Of dat ook een impact zal hebben op de verkoop van die bewuste modellen? Dat zal afhangen van de eventuele prijsstijging die het merk als reactie doorvoert. Enkele constructeurs hebben alvast beslist om hun productie te verhuizen naar onze contreien. Zo worden de lijnen van Volvo Gent momenteel omgeturnd om vanaf 2025 ook de EX30 te kunnen assembleren.
Het Chinese BYD stampt dan weer een fabriek uit de grond in Hongarije. Polestar verkast zijn fabricage deels naar Zuid-Korea en de VS. BMW verhuist in 2026 de productie van de toekomstige iX3 naar Hongarije, en MG zou naar verluidt de 4 in Spanje gaan bouwen. En wie weet slaagt Audi Brussels er alsnog in om een overnemer te vinden, in de vorm van een kapitaalkrachtige partij die er alle belang bij heeft om importheffingen te omzeilen en die snel wil schakelen?
Welke EV wordt waar gebouwd?
- Alfa Romeo Junior: Tychy, Polen
- Audi Q4 e-Tron: Zwickau, Duitsland
- Audi Q6 e-Tron: Ingolstadt, Duitsland
- BMW iX1/iX2: Regensburg, Duitsland
- BMW iX3: Shenyang, China
- BMW i4: München, Duitsland
- BMW i5: Dingolfing, Duitsland
- BYD Seal: Changzou, China
- BYD Atto 3: Changsha, China
- Cupra Born: Zwickau, Duitsland
- Dacia Spring: Shiyan, China
- Fiat 500e: Turijn, Italië
- Ford Explorer: Keulen, Duitsland
- Ford Mustang Mach-E: Cuautitlán, Mexico
- Hyundai Kona: Nošovice, Tsjechië
- Hyundai Ioniq 5: Ulsan, Zuid-Korea
- Jeep Avenger: Tychy, Polen
- Kia Niro: Hwasong, Zuid-Korea
- Kia EV6: Hwasong, Zuid-Korea
- Mercedes EQA: Rastatt, Duitsland
- Mercedes EQB: Kecskemet, Hongarije
- Mercedes EQE: Bremen, Duitsland
- Mercedes EQE SUV: Tuscaloosa, Alabama, USA
- MG 4: Ningde, China
- MG 5: Nanjing, China
- Mini Electric: Zhangjiagang, China
- Opel Corsa Electric: Zaragoza, Spanje
- Opel Mokka Electric: Poissy, Frankrijk
- Opel Astra Electric: Rüsselsheim, Duitsland
- Peugeot E-208: Zaragoza, Spanje
- Peugeot E-2008: Vigo, Spanje
- Peugeot E-308: Mulhouse, Frankrijk
- Polestar 2: Luqiao, China
- Porsche Macan: Leipzig, Duitsland
- Renault Mégane E-Tech Electric: Douai, Frankrijk
- Skoda Enyaq: Mladá Boleslav, Tsjechië
- Smart #1: Xi’an, China
- Tesla Model 3: Shanghai, China
- Tesla Model Y: Berlijn, Duitsland & Shanghai, China
- Volvo EX30: Zhangjiakou, China
- Volvo EX40/EC40: Gent, België
- VW ID.3: Zwickau, Duitsland
- VW ID.4: Zwickau, Duitsland
- VW ID.5: Zwickau, Duitsland
- VW ID.7: Emden, Duitsland
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!