Het Autosalon van Brussel is goed uit de startblokken geschoten. Tijdens de persdag kwam zowat de hele wereld kijken wat er allemaal aan de hand was in de Heizelpaleizen van Brussels Expo, met de verkiezing van de Europese Auto van het Jaar 2025 als kers op de taart. En tijdens het openingsweekend was het koppenlopen, want het grote publiek kwam in groten getale naar de talloze premières kijken. Er is dan ook een heleboel te ontdekken op de Brussels Motor Show, van de vliegende Xpeng X2 tot een heleboel droomwagens - inclusief Bugatti en Rimac.
Het Autosalon loopt nog tot en met zondag 19 januari 2025. We zijn dus halverwege, het ideale moment om eens te kijken welke wagens het meest in de smaak vallen. Kortom, welke modellen zijn de sterren van de show?
Alfa Romeo 33 Stradale
Om het gamma van Alfa Romeo wat extra luister te geven, gaf Stellantis het Italiaanse merk de kans om een supercar te bouwen op de technische fundamenten van de Maserati MC20. De Alfa Romeo 33 Stradale refereert aan de Tipo 33 uit de jaren 60 en krijgt een tot 33 exemplaren gelimiteerde oplage, die intussen allemaal een eigenaar gevonden hebben. Je moet wel even zoeken vooraleer je de 33 Stradale gevonden hebt, want hij staat achteraan de Alfa Romeo-stand in paleis 5.
BMW M5
Er staan een heleboel nieuwigheden op de BMW-stand, die je vind in paleis 7 van de Heizel. Maar de grote ster is de nieuwe M5, die voortaan gezegend is met een plug-inhybride aandrijflijn. De geëlektrificeerde V8 is goed voor een systeemvermogen van 727 pk en een maximumkoppel van 1.000 Nm, power die via de vier wielen op het asfalt wordt gezet - al zorgt BMW opnieuw voor een rubberverbrandende RWD-modus. De wagen op de Brussels Motor Show telt vier deuren, maar je kan de nieuwe BMW M5 ook als Touring bestellen.
Fiat Grande Panda
Het koetswerk van de desgewenst volledig elektrisch aangedreven Fiat Grande Panda is geïnspireerd door dat van de oer-Panda uit de jaren 80, met een geblokt design dat een gepixelde lichtsignatuur combineert met (een ingebouwde laadkabel en) nostalgische toetsen, zoals de in de deuren gestanste Panda-benaming die ook de 4x4-versie destijds droeg. Deze 3,99 meter lange crossover toont dat niet alleen Renault bedreven is in het ontwerpen van nostalgische modellen. Net zoals de andere Stellantis-merken vind je Fiat in paleis 5.
Hyundai Initium Concept
Met de Inster en de Ioniq 9 presenteert Hyundai twee elektrische auto's die twee uitersten van het gamma belichamen, maar ook de wat verder op de stand geparkeerde Initium is het bekijken waard. Met deze knappe conceptcar wil de Koreaanse constructeur immers tonen dat het de piste van de waterstof- en de brandstofceltechnologie nog lang niet verlaten heeft. Mogelijk gaat deze Hyundai wel in productie als de opvolger van de Nexo.
Lucid Air
In de Verenigde Staten konden we reeds met de Sapphire testrijden, zoals het 1200 pk sterke topmodel van de Lucid Air genoemd wordt. De door drie elektromotoren aangedreven sportberline heeft aan een seconde of twee genoeg om van 0 naar 100 km/u te sprinten en haalt een top van 322 km/u. Op de stand in paleis 7 staan ook wat minder krachtige, maar daarom niet minder interessante modelversies van de Air. Premium-EV's zoals de Audi e-Tron GT, de Mercedes EQS en de Porsche Taycan zijn gewaarschuwd.
Mazda 6e
De Mazda 6 is terug van even weggeweest. Maar opgepast, want de nieuwe generatie is volledig elektrisch. En gedeeltelijk Chinees, want voor de technische basis ging de Japanse constructeur aankloppen bij het Chinese Changan. Niet getreurd, want de elektrisch aangedreven en 4,92 meter lange berline oogt als een echt Mazda. De Standard Range heeft een systeemvermogen van 258 pk en de Long Range belooft een riijbereik van 552 kilometer WLTP. Er zijn nog geen prijzen, maar Mazda heeft het over "ongeveer 45.000 euro". Te zien in paleis 6.
Mercedes-AMG E53 Hybrid Break
Er valt een heleboel lekkers te bekijken in de patio van de Heizel, waar Mercedes resideert tijdens het Autosalon. Naast de nieuwe, weliswaar nog gecamoufleerde CLA toont de Duitse constructeur onder meer een kanarigele CLE 53 AMG, een felblauwe G 580 EQ en een knalrode SL 580 Maybach. Maar wij bleven plakken aan de wat minder blits ogende, maar verder nagenoeg perfecte Mercedes-AMG E53 AMG, die de stand siert als break - inclusief dakkoffer.
Renault Twingo E-Tech Concept
De retromoderne vibe is sterk bij Renault, want de Franse constructeur toont zowel de nieuwe R4 en R5 als de bijzonder geslaagde R17 Restomod EV Concept. Centraal op de stand in paleis 5 staat een lichtgevende kubus waarin je de nieuwe Renault Twingo kan ontdekken. Het gaat om een olijk ogende, naar het oermodel van deze stadswagen verwijzende conceptcar die een in de loop van 2026 verwachte productie vooraf gaat met een instapprijs van om en bij de 20.000 euro.
Tesla Cybertruck
De Cybercab is nieuwer, maar die heeft geen stuur. En ondanks zijn opvallende koetswerktintje en geopende vleugeldeuren heeft die autonoom rijdende robotaxi geen verhaal tegen de ronduit indrukwekkende Cybertruck, die een meter of twee verder staat. In het echt oogt de elektrische pick-up nog indrukwekkender dan op foto of video, alsof deze hoekig gelijnde Tesla uit een andere dimensie naar de Brussels Motor Show werd geflitst.
Volkswagen ID. GTI Concept
De VW Golf GTI van de eerste generatie die de stand in paleis 11 nog sierde op de persdag heeft intussen plaats moeten ruimen voor een elektrische model, gelukkig linkt Volkswagen heden en verleden met de GTI Concept even verderop. We weten intussen dat een elektrische aandrijving het rijplezier niet in de weg hoeft te staan, maar we wachte wel vol ongeduld op een echte hot hatch voor het EV-tijdperk. Vergeet ook de nieuwe California T7 helemaal achterin op de stand te gaan bekijken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!