Op de grens tussen Italië en Oostenrijk ligt de Timmelsjoch, een 22,1 kilometer lange en 2.509 meter hoge bergpas die Sölden in het Ötztal verbindt met Sankt Leonhard in Passeier. Na een nachtje slapen in een vierwielaangedreven Mercedes Hymer-campervan bedekt een vers sneeuwtapijt dit mooie plaatsje in Tirol. De Timmelsjochpas is gesloten voor alle verkeer, toch gaat de slagboom open. AutoGids krijgt een co-drive in de nieuwe Mercedes CLA, die voor de gelegenheid bestuurd wordt door ene Markus Kern, die zich hoofd van de afdeling EV Powertrain Controls mag noemen.
De met winterbanden geschoeide en met vierwielaandrijving gezegende Mercedes CLA dartelt vlotjes naar boven, bij het weer afdalen zorgt de rijcontrolesoftware ervoor dat deze elektrische auto zijn koers netjes blijft volgen. Hoewel het nog onder rode camouflagetape schuilende prototype weinig moeite heeft met de kronkelende bergpas en de aalgladde sneeuw, kunnen we de co-drive bezwaarlijk representatief noemen. Maar we leren wel een heleboel over de nieuwe CLA, die van 10 tot 19 januari 2025 op het Autosalon van Brussel zal staan.
Twee koetswerkvarianten: ook als Shooting Brake
De Mercedes CLA bouwt op het gloednieuwe MMA-platform van de Duitse constructeur, een technische basis die oorspronkelijk ontwikkeld werd voor elektrische voertuigen. Omdat de Europese EV-verkoop minder voorspoedig verloopt dan oorspronkelijk gedacht, werd deze architectuur alsnog aangepast aan (hybride) verbrandingsmotoren.Je kan opnieuw kiezen tussen twee koetswerkvormen, want de nieuwe Mercedes CLA houdt de keuze tussen een vierdeurs en een break, al wordt die Shooting Brake pas in een later stadium aan het aanbod toegevoegd.
Supersnel laden dankzij 800V-architectuur
De elektrische Mercedes CLA belooft razendsnelle laadtijden. Zijn 800V-systeem zorgt ervoor dat je kan snelladen aan 320 kW, waardoor 10 minuten volstaan om 300 kilometer rijbereik toe te voegen. Ook het energieconsumptie belooft erg laag te worden, met een gemiddeld verbruik dat om en bij de 12 kWh per 100 km zou liggen. Met dank aan de gunstige stroomlijn en aan de tweetrapsversnellingsbak, die ervoor zorgt dat het stroomverbruik ook bij hogere snelheden binnen de perken blijft.
Accu van 85 kWh belooft rijbereik van 750 kilometer
De elektrische Mercedes CLA wordt leverbaar met twee accupakketten. De instapbatterij is van het LFP-type, waarbij de lagere energiedichtheid wordt gecompenseerd door zijn robuustere bouw (minder kans op schade en degeneratie). Bovendien gebruikt een lithium-ijzerfosfaat minder kostbare aardemetalen, waardoor de productie goedkoper is. Maar het is de NMC-batterij waarmee de nieuwe CLA opzien baart: uit een capaciteit van 85 kWH weet Mercedes een WLTP-rijbereik van meer dan 750 kilometer te peuteren.
Achter- of vierwielaandrijivng via twee synchroonmotoren
De nieuwe Mercedes CLA gebruikt een nieuwe generatie in-huis ontwikkelde elektromotoren, die compacter en efficiënter zouden zijn. De achterwielaangedreven versie houdt het bij een e-module van 272 pk, de vierwielaangedreven variant doet daar een 109 pk sterke (synchroon)motor op de vooras bovenop, die zich kan loskoppelen als hij niet nodig blijkt om te rijden of te genereren. De mate van generatie regel je desgewenst via de flippers aan het stuur, al belooft Markus Kern een bijzonder efficiënte sturing die ervoor zorgt dat de software netjes anticipeert op de actuele rijomstandigheden.
En de hybride Mercedes CLA? Wel hybride, maar geen stekker!
De Mercedes CLA krijgt ook een geëlektrificeerde verbrandingsmotor, maar doet het zonder stekkervariant. Het gaat om een nieuwe, volgens het Miller-principe draaiende 1,5 liter-benzinemotor met vier cilinders, die gekoppeld wordt aan een nieuwe DCT-bak met acht verhoudingen. In de versnellingsbak huist een elektromotor van 27 pk, die de nieuwe CLA ook rechstreeks zal aandrijven (bijvoorbeeld bij het parkeren, bij het rijden in de binnenstad of tijdens het cruisen op de snelweg). Het 48V-systeem haalt zijn energie uit een onder de bestuurdersstoel verstopte batterij van 1,3 kWh.
Autosalon van Brussel 2025: de officiële wereldpremière?
Tijdens het Autosalon van Brussel, dat georganiseerd wordt van 10 tot 19 januari 2025 in de Heizel-paleizen van Brussels Expo, zal de nieuwe Mercedes CLA te bewonderen zijn in de Patio. De elektrische variant zal een centrale rol vertolken op de beursstand van de Duitse constructeur, en dus niet weggestopt worden in een Black Box. Opgepast: het gaat wel om een nog gecamoufleerd exemplaar, de officiële wereldpremière is pas gepland voor 13 maart 2025 in Rome.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!