Update – Het salon is geannuleerd
Het feit dat D'Ieteren komend jaar zijn kat stuurt voor onze jaarlijkse afspraak op de Heizel voor het Autosalon van Brussel, zette veel vraagtekens bij het feit of het salon nog wel zou kunnen doorgaan. Temeer omdat Stellantis zijn beslissing nog niet genomen zou hebben. De twee autogroepen samen vertegenwoordigen zo'n 40 procent van de Belgische markt, een salon zonder merken als Volkswagen, Peugeot, Fiat of Audi zou dan ook geen écht salon zijn.
Zijn geld waard?
De geannuleerde editie van 2021 zou dan ook de berekening maken voor de Belgische invoerders van de grote automerken: kunnen ze ook een evenwaardige omzet behalen in de salonperiode met de bekende kortingen, zonder daadwerkelijk een stand te moeten bouwen op Brussels Expo met een prijskaartje van soms verschillende miljoenen euro's? Nu werd er roet in het eten gegooid van die berekening door de chiptekorten en de naschokken van de coronacrisis, om de overgang naar elektrificatie niet te vergeten. Een rechtstreekse vergelijking kon er dus niet worden gemaakt.
Dan toch een Autosalon 2022
Maar nu is het hoge woord eruit van organisator Febiac: het Autosalon van Brussel 2022 (Brussels Motorshow) gaat gewoon door, zonder D'Ieteren (VW-groep), maar mét Stellantis (Peugeot, Citroën, Opel, Fiat, Jeep, enz.), de BMW- en Renault-groepen, Hyundai, en nog meer. Er is dus een opvallende afwezige, maar het gros van de andere merken vinden het dus wel nog de moeite om aanwezig te zijn op ons koopsalon, dat in 2022 voor de 99ste keer zal doorgaan in Brussels Expo van 14 tot 23 januari.
Nu nog hopen op een paar mooie primeurs en genoeg bezoekers, zodat we ook in 2023 het 100ste salon kunnen vieren...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!