Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosalon Detroit 2017 / BMW 5-Reeks: de nieuwe G30-generatie

Verwachte lancering : 11-02-2017

Geschreven door Olivier Duquesne op 13-10-2016

De zevende generatie van de BMW 5-Reeks loopt over van nieuwe technologieën, naar het voorbeeld van de 7-Reeks. De nieuwe 'vijf' zal debuteren met twee viercilinders en twee zescilinders.

De nieuwe BMW 5-Reeks zal tot 100 kilo lichter zijn dan zijn voorganger doordat er meer gebruikgemaakt werd van aluminium en stalen met een hoge elasticiteit. Terwijl hij een stijl behoudt die aansluit bij die van het huidige model moet zijn Cx-waarde van 0,22 ervoor zorgen dat hij de wind goed kan doorklieven. Met zijn 4.935 millimeter wint de berline 28 millimeter en werd zijn zwaartepunt verlaagd. Het merk geeft ook het gebruik van een nieuw onderstel aan. De belangrijkste evoluties zijn evenwel te vinden in de technologische keuzes.

Bijna zelfrijdend

De zevende generatie van de 5-Reeks zal semiautonoom kunnen rijden in files. Het arsenaal van rijhulpmiddelen, van de adaptieve snelheidsregelaar tot de spoorassistent, kan de bestuurder ondersteunen tot 210 km/h. Zo kan de berline remmen, accelereren en zelf de rijstrook volgen wanneer deze rijmodus ingeschakeld is. De ogen moeten echter wel nog steeds op de weg gehouden worden. Temeer omdat de nieuwe adaptieve ledverlichting met grote automatische koplampen een bereik van 500 meter heeft, die ook de draairichting en opritten aangeeft van een rondpunt.

Gebarenbediening

Net als bij de 7-Reeks zullen bepaalde functies van de 5-Reeks, zoals de multimediafuncties, bediend kunnen worden met gebaren. Stembediening en een aanraakscherm zijn nog altijd van de partij. Bij de meest luxueuze afwerkingen meet het hoge resolutiescherm 10,25 duim. De head-updisplay werd overigens verbeterd en heeft een projectieoppervlakte die 70 procent groter is. De auto kan vervolgens communiceren met de informatiediensten over de beschikbaarheid van parkeerplaatsen of de mogelijkheid om de auto te synchroniseren met Microsoft Office 365.

520d en 530i

De 520d en de 530i, met achter- of vierwielaandrijving, zullen als viercilinders beschikbaar zijn vanaf de lancering op 11 februari. De 520d ontwikkelt 190 pk en 400 Nm. Zijn aangekondigde normverbruik bedraagt 4,1 liter op 100 kilometer met manuele versnellingsbak (108 g CO2/km) en 4,0 liter op 100 kilometer met de Steptronic-bak (107 g CO2/km). De 2.0-benzine van de 530i heeft een vermogen van 252 pk en een koppel van 350 Nm voor een normverbruik van 5,4 l/100 km (126 g CO2/km).

530d, 540i, hybride en V8

Er zullen in februari met de 530d met 265 pk en 620 Nm en de 540i met 340 pk en 450 Nm ook zescilinders zijn, met achter- en vierwielaandrijving. Met de 3.0-benzine die gekoppeld is aan de xDrive-vierwielaandrijving kan de berline de sprint van 0 naar 100 km/h afleggen in 4,8 seconden. Er zullen later nog drie andere aandrijfgehelen komen: een 520d Efficient Dynamics met een normverbruik van zo'n 102 g CO2/km, een plug-inhybride 530e iPerformance en de BMW M550i met een V8 van 462 pk en 650 Nm om van 0 naar 100 km/h te gaan in 4 seconden.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten