Terwijl het salon van Genève naar Qatar wordt geëxporteerd, dat van Frankfurt naar München is verhuisd – met een gematigde balans – en de grote Amerikaanse autoshows hun internationale karakter hebben verloren, is de Mondial de l’Auto in Parijs het laatste ‘grote’ Europese salon. De aanhalingstekens zijn op hun plaats, want het evenement in de Franse hoofdstad heeft zijn uitstekende reputatie wat betreft de deelnemende merken verloren.
Om de leemte op te vullen die de afwezige constructeurs achterlaten, slaan de organisatoren de handen in elkaar met de onderdelenbeurs Equip'Auto. Maar het bezoek zal toch de moeite waard zijn, dankzij verschillende nieuwigheden en conceptcars. Hieronder geven we een kort overzicht van de merken die zullen deelnemen aan de Mondial de l’Auto Paris 2022.
Naast de Franse spelers in de auto-industrie en hun partnermerken – voornamelijk binnen Stellantis of de Renault-groep – zijn er ook heel wat Chinese constructeurs die van de uitstraling van de Parijse beurs komen profiteren, in de hoop naam te maken op de Europese markt.
Renault-groep
Voor het salon van Parijs heeft elk merk van de Franse groep iets nieuws te tonen, of het nu gaat om een nieuw productiemodel of een conceptcar, of zelfs beide.
Alpine (A110 R + conceptcar)
Voor de constructeur uit Dieppe is het tijd om de A110 te vieren, die onlangs een hardcorevariant aan zijn gamma heeft toegevoegd die Alpine A110 R werd gedoopt. Maar de sportieve berlinette – waarvan een beperkte reeks op de markt wordt gebracht onder de naam Fernando Alonso Edition – zal niet de enige ster zijn op de Astand, want er zal ook een spectaculaire conceptcar te zien zijn: de Alpine Alpenglow.
Dacia (Manifesto Concept)
Voor de Roemeense Renault-dochter is de ster van het Parijse salon de Manifesto Concept. Daarnaast zal het hele productiegamma aangekleed zijn met het nieuwe logo en dito lichtsignatuur van het merk. Wellicht belangrijker voor: de komst van de hybride Dacia Jogger.
Mobilize (Duo)
Mobilize is de vierde pijler van Renaulution, gericht op mobiliteit en mobiliteitsdiensten. Voor de gelegenheid gaat de aandacht uit naar de Mobilize Duo, een elektrische vierwieler die de Renault Twizy opvolgt en het Mobilize-aanbod aanvult, dat ook nog drie andere modellen omvat: de Limo (bedoeld voor taxibestuurders), de Bento (een utilitaire versie van de Duo) en de Hippo (een kleine bestelwagen voor de laatste kilometer).
Renault (4ever Concept & R5 Concept)
Het merk met de ruit zal verschillende nieuwigheden presenteren. De Renault-stand zal in het teken staan van de Renault 4Ever Trophy, een kleine elektrische SUV die de voorbode is van een productiemodel dat in 2025 op de markt zal komen. Dat zal waarschijnlijk Renault 4 EV heten en de avontuurlijke tegenhanger zal zijn van de nakende Renault 5 EV waarmee hij het CMF-BEV platform zal delen. Van die Renault 5 zal ook een showauto te zien zijn met een erg op de racerij geïnspireerd uiterlijk.
Stellantis
De groep die voortkomt uit de fusie tussen het Italiaanse FCA en het Franse PSA, maar een sterk Frans overwicht heeft, zal onvermijdelijk goed vertegenwoordigd zijn in Parijs. De nadruk zal echter worden gelegd op de echte nieuwigheden van de groep. Die zijn er niet bij Abarth, Alfa Romeo, Citroën, Fiat of Opel, en dus zullen die merken afwezig zijn.
DS (3 & 7 facelift)
Voor het Franse premiummerk is het salon in Parijs een gelegenheid om zijn filosofie van Franse luxe te bevestigen. Hier zullen de onlangs gefacelifte cross-overs DS 3 en DS 7 in de spotlights staan, die laatste in zijn 360 pk sterke plug-inhybrideversie.
Peugeot (408, E-308 (SW) & e-208 facelift)
Bij Peugeot zou de belangrijkste attractie de 408, moeten zijn, een fastbackmodel dat in Parijs zijn publieksdebuut zal maken. De bezoekers zullen de bijzondere stijl en het complexe werk aan de oppervlakken van dit voertuig kunnen bewonderen – of in ieder geval ontdekken – waarvan de proporties heel dicht bij die van een zekere Citroën C4 X liggen. Zo te zien zouden de nieuwe E-308 en E-308 SW ook van de partij moeten zijn. En misschien zal dat ook het geval zijn voor de bijgewerkte e-208.
Jeep (Avenger)
De Amerikaanse 4x4- en SUV-specialist heeft onlangs – online – drie van de eerste vier elektrische modellen in zijn geschiedenis onthuld. De eerste daarvan is de Jeep Avenger, een kleine SUV die gebouwd zal worden in Polen en die vooral op de Europese markt is gericht, gebaseerd op het ex-PSA eCMP-platform.
Mercedes (EQE SUV)
Mercedes zal al afwezig zijn op het salon van Brussel in januari 2023 en zal er ook in Parijs niet bij zijn... of niet op de klassieke manier: geen klassieke stand voor het merk met de ster, dat zal profiteren van de uitstraling van de Mondial de l’Auto om zijn nieuwe EQE SUV te presenteren in het Musée Rodin... in Parijs, op 16 oktober. Een beeldenmuseum voor een voertuig met een hyperdigitaal dashboard... Gedurfd…?
Amerikaanse en Aziatische merken
Naast de hierboven genoemde 'Europese' vaste waarden zullen verschillende buitenlandse merken en start-ups proberen iets van de uitstraling van de Mondial de l’Auto op te vangen. Daarbij opvallend veel Aziaten.
BYD (Atto 3, Tang & Han)
Build Your Dreams, oftewel BYD, toont de drie modellen die het onlangs in Europa aan de pers voorstelde en die het Oude Continent moeten veroveren. Bezoekers zullen de compacte cross-over Atto 3, de gezins-SUV Tang en de grote berline Han kunnen zien, die allemaal uitsluitend elektrisch zijn.
Fisker (Ocean)
Voor de Californische constructeur is de show in Parijs een gelegenheid om zijn eerste model aan het Franse publiek voor te stellen, een middelgrote elektrische SUV, de Fisker Ocean, die binnenkort in Europa op de markt zal worden gebracht.
Great Wall Motors (Ora Funky Cat)
Naast BYD is Great Wall Motors de andere Chinese constructeur die zijn strategie om zich in Europa te vestigen zal presenteren – in samenwerking met invoerder Emil Frey – en de Ora Funky Cat zal tentoonstellen, een elektrische compacte middenklasser met een originele look.
VinFast (VF8 & VF9)
Als laatste Aziatische speler die zich van de massa onderscheidt, zal de Vietnamese constructeur VinFast zijn twee SUV's VF8 en VF9 tentoonstellen. Ter herinnering: deze twee modellen worden de steunpilaar van de Europese expansie van het merk, die begint met de verkoop in Duitsland, Frankrijk en Nederland.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!