Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosport / EV-racen: elektrische toerwagens en eenzitters komen naar Zolder

Geschreven door Kevin Kersemans op 08-03-2022

Het circuit van Zolder beleeft dit jaar een primeur: op 8, 9 en 10 juli wordt er uitsluitend elektrisch geracet, met de eenzitters van de Era Series Europe én de toerwagens van de eTouring Car World Cup FIA ETCR. Geen geronk van raceauto's op benzine dus, maar het gezoem van elektromotoren...

De Formule E maakte ons vertrouwd met racewagens die rijden op stroom, maar ondertussen zijn er al verschillende autosportdisciplines die zo'n alternatieve tegenhanger hebben gekregen. Denk maar aan de elektrische offroaders van de Extreme E, maar ook aan de eveneens op stroom aangedreven toerwagens van het ETCR-kampioenschap of eenzitters van de Era Series Europe.

Die laatste twee disciplines zullen binnenkort voor het eerst een Belgisch circuit aandoen, want op 8, 9 en 10 juli zullen racen op het Limburgse omloop in Zolder. Gedurende die drie dagen zal het circuit trouwens volledig in het teken staan van elektrische mobiliteit.

>> Lees ook – Italdesign en Williams werken samen aan krachtig EV-platform

130 kW voor 690 kg

De Era Series Europe is een instapformule voor jong talent die telkens het voorprogramma vormt voor het elektrische toerwagenkampioenschap. De reeks is te vergelijken met de vroegere Formula Ford of Formula Renault, maar dan met een elektromotor in plaats van eentje op benzine. Die stuurt ongeveer 165 à 170 pk naar de achterwielen, terwijl het gewicht van de eenzitter inclusief rijder en natuurlijk batterijen maar zo'n 690 kilo bedraagt.

Een dergelijke verhouding gewicht-vermogen van plusminus 4,1 kg per pk moet voldoende zijn om het nodige spektakel te garanderen... zonder de auditieve dimensie weliswaar. Er is ook een Vlaams tintje aan deze discipline, want de organisatoren werken nauw samen met de Karel de Grote Hogeschool in Antwerpen.

Hyundai, Cupra en Alfa Romeo

Hoofdact is echter de eTouring Car World Cup ofte FIA ETCR, die vorig raceseizoen is gestart als Pure ETCR. Hierin nemen de Alfa Romeo Giulia ETCR, de Cupra Leon e-Racer en de Hyundai Veloster N ETCR het tegen elkaar op.

Onder hun min of meer herkenbare kleedje schuilt echter dezelfde technologie: een door Williams Advanced Engineering ontwikkeld elektrisch aandrijfgeheel dat een slordige 670 pk naar de achterwielen stuurt.

Opladen op waterstof

De batterijen van deze EV-racers kunnen op minder dan een uur volledig worden opgeladen met behulp van generatoren die op waterstof werken, en dus geen (rechtstreekse) uitstoot produceren. Circuit Zolder beschikt overigens over windmolens en zonnepanelen om in (een deel van) zijn stroombehoeften te voorzien.

Oordopjes zal je natuurlijk thuis kunnen laten, maar het opzwepende motorgeronk en de geur van benzine zal je als toeschouwer wel moeten missen. Gelukkig is er nog altijd die van verbrand rubber. Met drie deelnemende merken is het startveld nog wat beperkt, maar aan de prestaties zal het in ieder geval niet liggen, want met 670 pk zijn de ETCR-bolides krachtiger dan traditionele toerwagens op benzine... Het ECTR-seizoen gaat van 6 tot 8 mei van start in Frankrijk; de volledige kalender vind je hier.

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten