Met het verdwijnen van de LMGTE-categorie had ook Aston Martin zich teruggetrokken uit het Wereldkampionschap Endurance (het WEC) en de 24 Uur van Le Mans. Officieel althans, want ook dit jaar rijden er al twee privéteams met Aston Martins rond in de nieuwe categorie LMGT3. Vanaf 2025 richt het Britse merk zijn pijlen op de Hypercar-categorie, waar Aston Martin twee exemplaren gaat inschrijven van de Valkyrie AMR-LMH. De bolides zullen specifiek worden ontwikkeld op basis van de circuitgerichte Valkyrie AMR Pro.
Van een officiële terugkeer van het fabrieksteam is echter geen sprake, aangezien beide Valkyrie AMR-LMH’s zullen worden ingezet door het privéteam The Heart of Racing – diezelfde renstal is nu al actief met een V8 Vantage in de LMGT3-categorie in de GTD-klasse van het Amerikaanse IMSA-kampioenschap. Zoals het sportieve reglement van het WEC en Le Mans-organisator ACO (Automobile Club de l’Ouest) dat voorschrijft, zal Aston Martin volgend jaar dus twee bolides inschrijven voor de 24 Uur van Le Mans.
Hoewel er dus geen sprake is van een volwaardig fabrieksteam, zal Aston Martin Racing wel de ontwikkeling van de Valkyrie AMR-LMH voor zijn rekening nemen. De auto maakt gebruik van een samen met Cosworth ontwikkelde atmosferische V12 met een longinhoud van 6,5 cilinder.
Hoewel de V12 in deze Hypercar-variant minder snel zal draaien dan de 11.000 o/m die voor de AMR Pro-versie worden vooropgesteld, en ‘maar’ 670 pk (500 kW) sterk zal zijn, zou hij toch de fans moeten kunnen bekoren. Al was het maar door zijn ongeëvenaarde stemgeluid! Is het al 2025?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!