De R18 e-Tron Quattro is de eerste auto in de LMP1-klasse die een dieselmotor combineert met een hybride aandrijfsysteem. De bolide is gebaseerd op de achterwielaangedreven R18 en heeft ook een V6-TDI van 510 pk die de achtertrein aandrijft, maar krijgt daarbovenop elektrische motoren die de voorwielen aandrijven. De energie voor die motoren wordt gegenereerd tijdens het afremmen en vrijgegeven bij snelheden boven 120 km/h. Op die manier wordt een soort van vierwielaandrijving gecreëerd, die Audi 'e-tron Quattro' noemt.
Audi zal dit jaar vier wagens inzetten: twee R18 e-Tron Quattro's, maar ook twee conventionele R18 Ultra's. Deze 'gewone' R18 heeft wat minder power, maar weegt ook een stukje minder... Nu Peugeot niet meer deelneemt aan Le Mans, lijkt Audi de grote favoriet te zijn. Het enige andere fabrieksteam in de LMP1-klasse is Toyota, dat na meer dan tien jaar afwezigheid met de TS030 ook een hybride wagen in de strijd gooit. In tegenstelling tot de Audi heeft de Toyota echter een benzinemotor. De 24 Uren van Le Mans vinden dit jaar plaats op 16 en 17 juni.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!