Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosport / Dakar 2024: Carlos Sainz en Audi pakken de buit, de Mevius tweede voor Loeb

Geschreven door Frédéric Kevers op 19-01-2024

Carlos Sainz heeft voor de vierde keer de Dakar gewonnen, deze keer aan het stuur van een hybride Audi-buggy. Ook wij mogen trots zijn: Guillaume de Mevius pakte immers de tweede plaats voor Sébastien Loeb.

De derde poging bleek eindelijk de juiste voor Audi, dat zodoende 's werelds bekendste - en moeilijkste? - rally raid finaal op zijn palmares mag zetten. Met dank dus aan Carlos Sainz, die ineens zijn vierde Dakar-titel bij mag schrijven. De Spanjaard (en zijn team- en landgenoot Lucas Cruz) leidde op meesterlijke wijze zijn Audi RS Q e-tron buggy #204 langsheen de Saudische obstakels, een kunstje dat hij sneller klaarde dan de Toyota Hilux #221 van Grégoire de Mevius en zijn Franse co-piloot Xavier Panseri en de BRX buggy #203 van Sébastien Loeb diens bijzit Fabian Lurquin (een Belg!).
 

Verrassing!

Vooral de Mevius verraste daarbij vriend en vijand. Niet alleen omdat zijn Toyota niet tot de favorieten werd gerekend, maar evenzeer omdat onze landgenoot bij het Overdrive-team Tazeed Al Rahji voor moest laten in de pikorde. Toen die laatste zichzelf echter buiten strijd reed, nam de Mevius zonder verpinken over om de podiumplek nooit meer te lossen. Grégoire kreeg daarbij wel wat onbedoelde hulp van de BRX-buggy van Loeb die het regelmatig liet afweten.
 

Lang leve de hybride

Er moeten trouwens nog wat punten op de i gezet worden. Want hoewel de RS Q e-tron doet uitschijnen dat de buggy van Sainz volledig elektrisch wordt aangedreven, voorzag een verbrandingsmotor de drie elektromotoren wel van de nodige stroom. Het is dus correcter te spreken van een hybride-overwinning. Iets waar ze bij Audi wel weg mee kunnen. Remember Le Mans 2016?
 
 
 
 
 
Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten