De derde poging bleek eindelijk de juiste voor Audi, dat zodoende 's werelds bekendste - en moeilijkste? - rally raid finaal op zijn palmares mag zetten. Met dank dus aan Carlos Sainz, die ineens zijn vierde Dakar-titel bij mag schrijven. De Spanjaard (en zijn team- en landgenoot Lucas Cruz) leidde op meesterlijke wijze zijn Audi RS Q e-tron buggy #204 langsheen de Saudische obstakels, een kunstje dat hij sneller klaarde dan de Toyota Hilux #221 van Grégoire de Mevius en zijn Franse co-piloot Xavier Panseri en de BRX buggy #203 van Sébastien Loeb diens bijzit Fabian Lurquin (een Belg!).
Verrassing!
Vooral de Mevius verraste daarbij vriend en vijand. Niet alleen omdat zijn Toyota niet tot de favorieten werd gerekend, maar evenzeer omdat onze landgenoot bij het Overdrive-team Tazeed Al Rahji voor moest laten in de pikorde. Toen die laatste zichzelf echter buiten strijd reed, nam de Mevius zonder verpinken over om de podiumplek nooit meer te lossen. Grégoire kreeg daarbij wel wat onbedoelde hulp van de BRX-buggy van Loeb die het regelmatig liet afweten.
Lang leve de hybride
Er moeten trouwens nog wat punten op de i gezet worden. Want hoewel de RS Q e-tron doet uitschijnen dat de buggy van Sainz volledig elektrisch wordt aangedreven, voorzag een verbrandingsmotor de drie elektromotoren wel van de nodige stroom. Het is dus correcter te spreken van een hybride-overwinning. Iets waar ze bij Audi wel weg mee kunnen. Remember Le Mans 2016?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!