Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosport / Officieel: Ferrari 499P LM Hypercar (2023)

Geschreven door Klaas Janssens op 29-10-2022

De Ferrari 499P is de door een hybride V6-biturbo aangedreven LMH-racer waarmeee de Scuderia in 2023 deelneemt aan het Wereldkampioenschap Endurance (WEC). En dus ook aan de 24 Uur van Le Mans.

De Ferrari 499P werd voorgesteld op het Circuit van Imola, tijdens de Ferrari Finali Mondiali. Met deze Le Mans Hypercar (LMH) neemt de Italiaanse constructeur vanaf 2023 deel aan het Wereldkampioenschap Endurance (WEC), waar Ferrari in de clinch gaat met onder meer BMW, Lamborghini en Porsche.

Het competitiedebuut van de Ferrari 499P staat gepland voor het weekend van 11 en 12 maart 2023, wanneer de 1000 Mijl van Sebring gereden wordt. De LMH-racers dragen de startnummers #50 en #51 en worden ingezet door AF Corse, het Italiaanse team   dat jarenlang verantwoordelijk was voor het officiële GT-programma van Ferrari. De piloten worden later aangekondigd.

2023 Ferrari 499P LMH

Hybride V6-biturbo

Ferrari heeft niet zomaar voor de 499P-benaming gekozen. De 499 staat voor de cilinderinhoud van een cilinder, uitgedrukt in cubieke centimeter. En de P voor Prototipo. Centraal achterin ligt een V6-biturbo met een cilinderinhoud van 3 liter, die ruggesteun krijgt van twee turbo's en een elektromodule. Zoals het reglement dat voorschrijft ontwikkelt het hybride aandrijfgeheel een systeemvermogen van 680 pk.

Hoewel de motorarchitectuur sterk aan die van de Ferrari 296 doet denken, eveneens een V6 onder een hoek van 120 graden en met een cilinderinhoud van 3 liter, gebruikt de Ferrari 499P een volledig nieuwe krachtbron. Met de keuze voor een zespitter linkt Maranello de LMH-racewagen natuurlijk aan de straatmodellen met hybride V6, maar de compactere configuratie zou ook voordelen bieden voor de packaging, de gewichsverdeling en het zwaartepunt.

Opvallend: de LMDh-machines van BMW, Lamborghini en Porsche krijgen allemaal een hybride V8 tussen de achterwielen gelegd.

2023 Ferrari 499P LMH

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Ferrari Hypercar (@ferrarihypercar)

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten