Inleiding
Alle hens aan dek bij Ferrari, want na een drie op drie van Max Verstappen heeft Red Bull het commando overgenomen van de Scuderia. De tekenen waren goed, want Charles Leclerc reed onbedreigd aan de leiding vooraleer zijn F1-75 aan de kant moest. Alleen heeft de Monegask geen al te goede relatie met zijn thuisrace: hij wist er nog geen enkele keer te finishen...
Wedstrijdsamenvatting
Ferrari beschikt over de beste wagen op het legendarische stratencircuit, wat zich vertaalt in dominante testsessies en in de twee eerste plaatsen op de startgrid. En positie is cruciaal tijdens de Grote Prijs van Monaco. Alleen valt de regen met bakken uit de lucht en wordt de wedstrijd eerst uitgesteld en dan gestaakt, om uiteindelijk achter de Safety Car van start te gaan. Het verandert niets aan de posities, de twee Ferrari's leiden voor de twee Red Bull-machines in wat een razendsnelle processie lijkt te gaan worden.
Maar de baan droogt op en de piste wordt steeds sneller. De Scuderia Ferrari toont zich strategisch minder sterk dan Red Bull en even later leidt Sergio Perez voor Carlos Sainz, met Verstappen op een derde plek voor Charles Leclerc. En zo zouden ze ook over de eindmeet rijden, op een zakdoek van elkaar. Verstappen vergroot zijn voorsprong in de stand voor het wereldkampioenschap, maar de balende Leclerc blijft in zijn slipstream hangen.
Uitslag GP Spanje (Barcelona)
- Sergio PEREZ (Red Bull)
- Carlos SAINZ (Ferrari)
- Max VERSTAPPEN (Red Bull)
- Charles Leclerc (Ferrari)
- George RUSSEL (Mercedes)
- Lando NORRIS (McLaren)
Stand Wereldkampioenschap
- Max VERSTAPPEN – 125 punten
- Charles LECLERC – 116
- Sergio PEREZ – 110
- George RUSSEL – 84
- Carlos SAINZ – 83
- Lewis HAMILTON – 50
Top
Sergio Perez haalt zijn gram. In Barcelona moest de Mexicaan zich schikken naar teamorders, waardoor Max Verstappen de Grote Prijs van Spanje kon winnen. Deze keer was Checo sneller tijdens de kwalificaties en tijdends de race, met een verdiende overwinning als resultaat. Met speciale dank aan de strategische keuzes van Red Bull, waardoor Perez de beide Ferrari's kon verschalken.
Je kan niet inhalen in Monaco. En toch deed Pierre Gasly het. Niet een, maar meerdere keren. Het haalde weinig uit voor de AlphaTauri-piloot, want na een povere kwalificatiesessie moest de Fransman moest tevreden zijn met een elfde plaats. Maar het toonde naast inzet en inspiratie ook enorm veel durf.
Regen en vangrails, het is een gevaarlijke combinatie. Vraag dat maar aan Mick Schumacher, die zijn Haas volledig aan gort reed na een onschuldig lijkende spin. Maar de zachte Tec-Pro-barrières deden hun werk uitstekend: de Duitser stapte ongeschonden uit zijn verhakkelijkde machine.
Flop
Ferrari was het snelst en had de twee eerste startposities. Maar de strategie klopte niet, waardoor ze een nagenoeg zekere overwinning in de vuilbak gooiden. Tot grote frustratie van Charles Leclerc, die de zege opnieuw kon ruiken. De Monegask beschikte zowel in Spanje als hier in Monaco over een Ferrari die de kloof met Max Verstappen moest vergroten. Maar het tegenovergestelde gebeurde. En dat zou zowel Charles als de Scuderia aan het einde van de rit wel eens zuur kunnen opbreken.
Je moet voorzichtig zijn, zeker op een smal stratencircuit zoals dat in Monte-Carlo. Maar weifelende wedstrijdleiding werkte behoorlijk op de zenuwen. We hebben begrip voor de uitgestelde start, maar waarom werd er na slechts enkele rondjes achter de Safety Car opnieuw met de rode vlag gezwaaid? De F1 telt de beste rijders ter wereld, dat mogen ze ook laten zien in erg moeilijke omstandigheden. En Waarom kreeg Charles Leclerc tijdens de kwalificatiesessie geen standje wanneer hij vergat te stoppen bij de weegbrug? En waarom mocht Max Verstappen de gele lijn die de pitexit markeert, ongestraft overschrijden? De Formule 1 beloofde ons strakke regels en een duidelijke handhaving ervan, met dezelfde straffen voor iedereen.
Het moet frustrerend zijn voor Lewis Hamilton. Niet langer over de beste machine kunnen beschikken en je jongere ploegmaat steevast voor je zien finishen. Zeker op een circuit waar inhalen zowat onmogelijk is. Maar het geklaag op de Alpine-rijders was een veelvoudige wereldkampioen onwaardig.
Conclusie
De Grote Prijs van Monaco is en blijft een instituut dat je moet koesteren, maar dat wil niet zeggen dat de legendarische wedstrijd in een wat moderner kleedje gestoken mag worden. Want hoewel de regen ervoor zorgde dat er toch wat te beleven viel op de baan, blijft de onmogelijkheid om in te halen een pijnpunt voor de spektalkwaarde. Na Barcelona likt Ferrari opnieuw zijn wonden: wat een glorieuze dag had moeten worden voor de scharlaken troepen, werd een pijnlijke les in efficiëntie. Max Verstappen had liever gewonnen, natuurlijk. Maar dat hij opnieuw voor Charles Leclerc kon finishen, moet deugd gedaan hebben.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!