In 2015 maakte Honde een comeback in de Formule 1 als motorleverancier voor de McLaren-renstal, maar ze sloegen de bal helemaal mis en raakten bedolven onder de kritiek. Maar de eerzuchtige Japanners bleven niet bij de pakken neerzitten en maakten steeds meer progressie met hun hybride V6-turbomotoren. In 2018 maakten de overstap van McLaren naar Toro Rosso, het jaar daarop schakelde ook Red Bull over Honda-kracht.
En wat niemand aanvankelijk voor mogelijk hield, gebeurde dan toch. In 2019 won Max Verstappen de Grote Prijs van Oostenrijk. En het werd nog beter: na een verbeten strijd die tot de laatste ronde van de laatste race zou duren, pakte de Nederlander in 2021 ook de Wereldtitel Formule 1 met zijn Red Bull-Honda.
In afwachting van Porsche?
Een ideaal afscheidscadeau voor Honda, dat eerder aangegeven had de Formule 1 op het einde van het seizoen voor bekeken te houden. In 2022 zou Red Bull nog met Honda-motoren rijden, maar voortaan zouden hun zelf instaan voor de ontwikkeling. Maar op die beslissing komt de Japanse constructeur nu terug. Honda blijft in de F1 tot en met 2025, als motorleverancier van zowel Red Bull als Alpha Tauri. De motoren zullen in Japan ontwikkeld en gebouwd worden, onafhankelijk van Red Bull Powertrains.
En dat is een bewuste keuze, want zo wordt de Powertrains-divisie van Red Bull in 2026 (wanneer er een nieuw motorreglement ingevoerd wordt) als nieuwe motorconstructeur gezien. Kunnen ze in tussentijd ongestoord samenwerken met Porsche, dat vanaf 2026 motoren zou leveren aan Red Bull.
Bron: Autorevue
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!