De hybride Rally1-wagen van Hyundai Motorsport hanteert dezelfde kleurstelling als de afgelopen seizoenen, maar baseert zich vanaf 2022 op de nieuwe Hyundai i20 N. De visuele link met de straatversie is alvast duidelijk, toch als je voorbij het flink uit de kluiten gewassen spoilerwerk van de rallywagen kan kijken. In het Wereldkampioenschap Rally (WRC) neemt de Hyundai i20 N Rally1 het op tegen de Ford Puma en de Toyota GR Yaris.
Daarbij rekent Hyundai Motorsport opnieuw op het Belgische duo Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe. En op voormalig WRC-kampioen Ott Tänak en zijn copiloot Martin Järveoja. De derde Hyundai wordt gedeeld door oudgediende Dani Sordo/Candilo Carrera en door de piepjonge Oliver Solberg/Elliott Edmondson.
-
Lees ook: test Hyundai i20 N (2021)
Het WRC-seizoen 2022 begint zonder zevenvoudig wereldkampioen Sébastien Ogier. Naar het voorbeeld van zijn eeuwige rivaal Sébastien Loeb – die enkele WRC-wedstrijden voor Ford zal rijden in 2022 – ambieert de nu 38-jarige Fransman een carrière in de circuitracerij. Ogier zou nog enkele rally's beslechten, maar zal geen volledig seizoen meer rijden. En dat zou goed nieuws moeten zijn voor onze Thierry Neuville...
Hybride Rally1-wagens
Na de Formule 1 en het Wereldkampioenschap Endurance (WEC) gaat nu ook het Wereldkampioenschap Rally (WRC) overstag: in 2022 wordt overgeschakeld naar een nieuwe formule, met zogeheten Rally1-machines met een hybride aandrijving. De turbobenzine van 1,6 liter wordt behouden, maar krijgt voortaan de hulp van een elektromodule die een elektromotor van 136 pk combineert met een batterijpakket van 3,9 kWh.
Het duurt ongeveer 25 minuten om het gestandaardiseerde accupakket volledig op te laden. De batterijen zorgen niet voor een constante ondersteuning van de verbrandingsmotor, die vanaf 2022 op fossielvrije brandstoffen draait, maar geven een kortstondige boost tussen twee bochten.
Toch zijn die Rally1-machines minder geavanceerd dan de WRC-machines waarmee de afgelopen seizoenen gereden werd. Dan hebben we het niet enkel over de structuur, met een koetswerk dat rond een buizenchassis gebouwd wordt, maar ook over het aandrijfgeheel en het onderstel.
De transmissie houdt het bij slechts 5 versnellingen, je kan niet langer schakelen met peddels aan het stuur, de 4x4-aandrijving rooit het voortaan zonder elektronisch sperdifferentieel en de ophanging krijgt kleinere veerwegen. De Rally1-wagens krijgen meer power, maar zouden niet (veel) sneller worden. Een Groep B-scenario wou de autosportfederatie FIA vermijden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!