"Mauro Forghieri ontwierp de hele auto, van de motor tot de versnellingsbak en het chassis. Hij is zonder twijfel de meest productieve, veelzijdige en succesvolle ontwerper in de geschiedenis van Italiaanse racewagens." (G. Dallara)
Successen en mislukkingen
De aan de Universiteit van Bologna opgeleide ingenieur trad in 1960 in dienst bij Ferrari. Pas een jaar later nam hij de technische leiding van de Scuderia Ferrari over, na het vertrek van Carlo Chili, die vertrok om ATS op te richten. De Italiaanse ingenieur legde snel zijn eigen accenten. Pas in het seizoen 1964 won een door hem ontworpen Ferrari het wereldkampioenschap met John Surtees aan het stuur.
Mauro Forghieri had echter niet alleen geniale momenten en hoewel hij systematisch terug naar het front werd geroepen om het Italiaanse team nieuw leven in te blazen, kreeg hij ook verschillende keren nul op het rekest na enkele mislukte creaties.
De koning van de seventies
Zijn meest productieve decennium was de jaren 1970, met de befaamde reeks Ferrari 312 T's die vier F1-constructeurstitels wonnen, in 1975, 1976, 1977 en 1979, aangevuld met drie rijderstitels voor Nicki Lauda (1975 en 1977) en Jody Scheckter (1979).
De jaren 80 waren minder gunstig voor hem, en in 1987 verliet hij Ferrari om in dienst te treden bij... Lamborghini, waar hij de leiding had over de F1-programma's. Maar de operatie was een fiasco. Zijn laatste, maar niet minder belangrijke wapenfeit betrof de totstandkoming van de Bugatti EB110 in 1993.
Niet alleen F1
Zijn aura blijft echter nauw verbonden met die van Ferrari. Niet alleen in de Formule 1, maar ook aan het hoofd van de technische afdeling van de Scuderia tijdens de Endurance-successen van de Ferrari 250 GTO, 250 LM en de inmiddels legendarische 330 P4. Mauro Forghieri, die zich nu bij Il Commendatore heeft gevoegd, kijkt vast uit naar Ferrari's terugkeer in het World Endurance Championship (WEC) en de 24 Uur van Le Mans, 50 jaar na de laatste officiële deelname van het Italiaanse merk aan de belangrijkste uithoudingscategorie.
Hij zal ongetwijfeld nauwlettend in de gaten houden hoe de Ferrari 499P zal presteren in de Hypercar-klasse, die op zaterdag 29 oktober 2022 in Imola werd gepresenteerd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!