Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosport / McLaren & Volkswagen samen in de F1?

Geschreven door Frédéric Kevers op 20-01-2022

De Volkswagen-groep zal naar verwachting in februari 2022 beslissen of haar merken Audi en Porsche aan het wereldkampioenschap Formule 1 zullen deelnemen, en is in gesprek met McLaren.

Na de ontkenningen is het nu tijd voor halfslachtige bekentenissen. Volgens Mclaren F1-teambaas Zak Brown is het Britse team in gesprek met de Volkswagen-groep over een mogelijke toetreding van Audi en Porsche tot de hoogste klasse van de autosport in 2026. Hij bevestigt echter dat er op dit moment nog geen besluit is genomen, maar dat dit in februari wel het geval zou moeten zijn.

Red Bull & McLaren

Als Audi en Porsche in de Formule 1 zouden stappen, zou dat in 2026 zijn, wanneer een nieuw motorreglement wordt ingevoerd. De twee constructeurs zouden aan het kampioenschap deelnemen als motorbouwers, met een gemeenschappelijke krachtbron die de naam Audi of Porsche zal dragen, al naargelang.

Het is geen geheim meer dat de zaken richting een partnerschap Audi-McLaren en Porsche-Red Bull gaan. Een gerucht dat wordt bevestigd door Zak Brown: "Ik hoor dat ze (Volkswagen, red.) iets gaan doen met Red Bull op de neus van de Porsches. Ik denk dat ze met een handvol mensen op de grid hebben gesproken en zoals u zich kunt voorstellen, hebben we gesprekken gevoerd, maar op de korte tot middellange termijn zijn we erg blij waar we staan."

Een team dat weer aan de top staat en in 2021 met Max Verstappen de wereldtitel bij de coureurs in de wacht sleepte en in het constructeurskampioenschap als tweede eindigde, achter Mercedes, en een historisch team dat aan een comeback is begonnen en weer enigszins competitief is geworden: beide keuzes lijken voor de hand te liggen en op het juiste moment te komen. Aan de ene kant zal Red Bull Racing zonder motor zitten – ze zullen tot 2025 de Honda-krachtbron blijven gebruiken – terwijl McLaren afstand zal willen nemen van zijn status als Mercedes-klantenteam om opnieuw het aura en de middelen van een 'fabrieksteam' te krijgen.

Marketingtool

Vanuit technisch oogpunt zijn er geen aanwijzingen dat de Formule 1 interessanter zal zijn dan het hypercar-reglement van het World Endurance Championship, maar de komst van een maximumbudget en de verzekering dat het elektrische gedeelte in de aandrijving van toekomstige F1-wagens belangrijker zal worden, zijn argumenten die in de lijn liggen van de elektrificatiestrategie van Audi en Porsche. Bovendien is F1 weer 'sexy' en heeft het zichzelf uitgedaagd om nieuwe fans aan te trekken, daarbij geholpen door de Netflix-serie 'Drive to Survive'. Met zijn nieuwe populariteit bij een breder en minder ‘gespecialiseerd’ publiek is de Formule 1 eens te meer een uitzonderlijk en ongeëvenaard communicatieplatform, met een return on investment die opnieuw zeer interessant is.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten