De elektrische eenzitters uit het Formule E-kampioenschap weten steeds meer autobouwers te bekoren. Die toenemende interesse voor de elektrische auto kan een oorzaak vinden in de dieselgate maar ook in de verschillende beleidslijnen tegen de verbrandingsmotor die je zowat overal ter wereld, maar zeker in China, Frankrijk, India en het Verenigd Koninkrijk ziet opduiken. Wat er ook van zij, Mercedes stapt eind 2018 uit het DTM (Duitse tourwagenkampioenschap) om vanaf 2019 in de Formule E te stappen. Ook in de Formule 1 blijft het merk actief (net als Renault).
Porsche
Bij Porsche horen we dezelfde boodschap. Zij stappen uit de LMP1 in het WEC (en dus uit de 24 Uren van Le Mans) om zich vanaf 2019 op de Formula E te richten. Porsche zal echter wel officieel vertegenwoordigd blijven in de GT-kampioenschappen. De constructeur uit Zuffenhausen geeft duidelijk aan dat deze keuze past binnen zijn 2025-strategie waarbij het zich de komende 8 jaar wil focussen op GT-modellen en sportieve elektrische wagens.
Audi en BMW
DS, Jaguar en Renault zijn ondertussen al erg actief in het FIA-kampioenschap voor elektrische eenzitters, maar toch kondigde Audi aan dat het de ABT-renstal waarmee het nu al samenwerkt zal overnemen. Ook BMW, dat samenwerkt met het team Andretti, heeft beslist om die renstal over te nemen. Kortom, verschillende grote automerken zullen het tegen elkaar opnemen in een kampioenschap dat veel minder prijzig is dan de F1 maar dat bovenal een fantastisch technologisch laboratorium is ter verbetering van de efficiëntie van elektrische aandrijving.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!