De onderhandelingen lopen al een tijdje, maar nu is de kogel eindelijk door de kerk. In 2026 nemen Audi en Porsche deel aan de Formule 1. Dat bevestigt Herbert Diess, CEO van de Volkswagen-groep. Hoe dat F1-engagement er precies zal uitzien, blijft nog koffiedik kijken.
Wellicht gaan Audi en Porsche als motorleverancier aan de slag, waarbij respectievelijk Sauber (nu actief als Alfa Romeo) en Red Bull als de meest voor de hand liggende partijen genoemd worden. Al zouden ook McLaren en Williams in de running zijn.
E-fuel
In een recent verleden waren Audi en Porsche al een tijdje naast elkaar actief in de autosport, want ze bekampten elkaar jarenlang in het Wereldkampioenschap Endurance (WEC). Maar toen stonden ze met compleet verschillende sportprototypes aan de start, terwijl het nu om een directe samenwerking zou gaan.
LEES OOK Audi Sport ruilt Le Mans voor Formule 1
Wellicht gaat het om hetzelfde, gezamelijk ontwikkelde aandrijfgeheel. In 2026 zullen de F1-bolides nog steeds over een hybride aandrijfgeheel op basis van de 1,6 liter-V6 beschikken, maar op synthetische brandstoffen rijden. Dat laatste was een must voor de VW-groep.
Drive to survive
Waarom de Volkswagen-groep na al die jaren toch de stap naar de Formule 1 zet? Omdat het de koninginneklasse van de autosport is en blijft. De deelname aan de elektrische Formule E vormde een directere link tussen de competitie en de openbare weg, maar mist de wereldwijde uitstraling die de F1 wel heeft.
LEES OOK Formule 1: GP van Las Vegas vanaf 2023
Zeker nu het succes van de Netflix-franchise "Drive to Survive" voor de langverhoopte doorbraak in de Verenigde Staten zorgt, met een extra race op Amerikaans grondgebied (Miami).
Render: Camille De Bastiani (Motorsport)
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!