Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosport / Porsche 911 GT3 Cup

Geschreven door Olivier Duquesne op 28-08-2009

De Porsche 911 GT3 Cup, de competitieversie van de 911 en s'werelds meest gebouwde racewagen, krijgt een update, in navolging van de "gewone" 911.

Voor wie met zijn weg-Porsche in de weekends al eens het circuit op wil, is er de 911 GT3 RS. De 911 GT3 Cup is daarentegen niet geschikt voor de openbare weg. Nochtans zijn de twee modellen sterk verwant, want voor het eerst is de GT3 Cup rechtstreeks afgeleid van de GT3 RS. Het grote verschil tussen de twee zit hem in het gewicht: de racevariant volgde een stevige dieetkuur en zet nog slechts 1.200 kilogram op de weegschaal.

De achterin gelegen flat six is voortaan ook 3,8 liter groot in plaats van 3,6, net zoals bij de standaard-RS. De twee ontwikkelen evenveel vermogen: 450 pk bij 8.500 toeren; goed voor een winst van 30 pk ten opzichte van de vorige GT3 Cup. De motor is gekoppeld aan een sequentiële zesversnellingsbak. De competitieuitlaat is voorzien van een katalysator. Uiteraard werd het interieur ontdaan van al het overbodige. Het stuur is echter nog altijd in de hoogte en de diepte verstelbaar. Een bijkomende luchthapper boven op de motorkap verzekert het interieur van frisse lucht.

Hoewel de Cup in grote lijnen de neus overneemt van de RS, krijgt hij vooraan een lipje dat 15 millimeter lager ligt, om meer downforce te genereren. Achteraan zit een spoiler die hoger gemonteerd werd en 1,70 in plaats van 1,46 meter breed is. Nog achteraan vallen de enorme ventilatieopeningen op, net als de lichtblokken die gebruikmaken van ledtechnologie. Zowel voor- als achteraan werden de wielkasten verbreed en achteraan zitten ook bredere wielen. De ophanging en de stabilisatorstangen, die op zeven manieren kunnen worden ingesteld, zijn eveneens specifiek.

De 911 GT3 Cup, die enkel in het wit te koop is, is in de eerste plaats bestemd voor raceteams, al sluit Porsche niet uit dat het ook exemplaren zal verkopen aan particuliere gentlemen drivers. Hoe dan ook is dit model bestemd voor de competitie, en zo zal het ook schitteren in de Supercup in het voorprogramma van de Formule 1. Al hebben die Supercup-varianten een specifieke uitlaar die een krachtiger geluid produceert, net als ceramische remmen in plaats van de composietremmen van de “gewone” 911 GT3 Cup, waardoor ze nog eens 20 kilo lichter zijn.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten