De Porsche 911 GT3 R Hybrid is een hybride auto die speciaal ontworpen werd voor de competitie. Twee elektromotoren van 60 kW drijven de voorwielen aan en komen zo de vierliter-zescilinder van 480 pk die achterin ligt, een handje helpen bij het uitkomen van een bocht of bij het inhalen. De hulp is tijdelijk want ze duurt maar 6 à 8 seconden en de rijder moet ze inschakelen. De kinetische energierecuperatie gebeurt door de dynamische remmen.
Er zitten geen batterijen in deze hybride 911, maar een geremd elektromagnetisch vliegwiel dat de energie mechanisch opslaat door middel van een aan 40.000 toeren per minuut draaiende rotor, zoals bij een dynamo. Het krijgt energie zodra de piloot remt, aangezien de twee elektromotoren dienstdoen als generatoren om de rotor te voeden. Deze wagen maakt zijn competitiedebuut tijdens de 24 Uren van de Nürburgring. Het hybridesysteem zorgt er ook voor dat het verbruik lager is, een voordeel bij uithoudingsraces. Deze technologie zou vervolgens aangepast worden voor de seriemodellen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!