Elio Zagato werd geboren in 1921, twee jaar nadat zijn vader in Milaan het gelijknamige atelier had opgericht. De jongere Zagato was vooral invloedrijk na de Tweede Wereloorlog. Samen met zijn vader was hij de bedenker van het dak met dubbele welving (een designelement dat we onlang nog zagen bij de nieuwe Peugeot RCZ). Ook de zogenaamde Coda Tronca-achterpartij en innovaties zoals het gebruik van plexiglas voor de ramen hebben we aan Zagato te danken. Sommige van de meest tot de verbeelding sprekende modellen uit de autogeschiedenis zijn van Zagato's hand: de AC Bristol Zagato, de Alfa Romeo 1900 SSZ, SZ, TZ en TZ2, de Aston Martin DB4 GTZ, de Ferrari 250 GTZ, de Fiat 8V Zagato, de Lancia Aprilia Sport en Fulvia Sport Zagato, de Maserati A6G en ga zo maar door. Zijn sterke punt was zijn doorgedreven aandacht voor de aerodynamica. Elio Zagato was daarnaast een begenadigd coureur: hij nam deel aan 150 autoraces, waarvan hij er 82 op zijn naam schreef. In totaal behaalde hij vijf kampioenschapstitels in de GT-klasse. De leiding van Zagato is intussen al even in handen van Elio's zoon, Andrea. Tegenwoordig is het bedrijf gespecialiseerd in unieke coachbuild-exemplaren in opdracht van rijke klanten, zoals de Ferrari 575 GTZ of de Bentley Continental GTZ. De hele autowereld rouwt om het heengaan van deze unieke persoonlijkheid.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!