Op het jongste Festival of Speed in Goodwood (Verenigd Koninkrijk) is Thierry Boutsen opnieuw achter het stuur gekropen van een Toyota GT-One, de laatste bolide waarmee hij competitie reed. De 175.000 toeschouwers konden hem de befaamde heuvel van het circuit van dit jaarlijkse evenement zien oprijden. Voor Boutsen zelf was het echter een gelegenheid om zijn carrière als autocoureur op een waardige en symbolische manier af te sluiten. Deze Japanse endurance-wagen maakte in 1999 immers abrupt een einde aan zijn carrière tijdens de 24 Uren van Le Mans.
De Belgische coureur, die geboren werd in 1957, nam tot twee keer toe deel aan de legendarische uithoudingsproef met de Toyota GT-One. In 1998 moest zijn team na 23 uur en 15 minuten wedstrijd opgeven terwijl hij op kop lag. In 1999 eindigde het avontuur op een meer dramatische manier voor Thierry Boutsen. Terwijl hij de eerste plaats bezette, vloog hij met 300 km/h van het circuit aan de Dunlop-chicane tijdens het inhalen van een trager voertuig. Zijn Toyota werd in de lucht gekatapulteerd en vloog te pletter in een bandenmuur. Hij moest worden bevrijd door de hulpdiensten en raakte zwaargewond door het ongeval, waar hij een wervelbreuk aan overhield. Deze tegenspoed zette hem ertoe aan een punt te zetten achter zijn professionele racecarrière.
De carrière van Boutsen telt 10 jaar in de Formule 1, van 1983 tot 1993, met drie overwinningen (twee in 1989 en één in 1990) en een vierde plaats in het wereldkampioenschap in 1988 (en de titel beste coureur zonder turbomotor). Op de 24 Uren van Le Mans eindigde hij tweede in 1993 en 1996, en derde in 1994. Hij won ook de befaamde 24 Uren van Daytona, in 1985. Tegenwoordig houdt hij zich naast zijn luchtvaartmaatschappij, die hij in 1997 oprichtte met zijn echtgenote, bezig met het Boutsen Energy Racing Team, die de promotie van jonge, talentrijke coureurs in verschillende takken van de autosport verzorgt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!