10. Citroën 2PK
Een pluimgewicht, voorwielaandrijving en erg smalle bandjes: de magische cocktail die van de Eend de perfecte sneeuwauto maakt. Je zal misschien wat moeten vechten met aandampende ruiten (vod als optie meegeleverd). Maar met de ski's op de kofferklep gesnoerd brengt deze eerbare Fransman je met de glimlach naar de Alpen... op voorwaarde dat je al te steile bergpassen vermijdt.
9. Lamborghini Aventador
Waarom niet, hij heeft toch vierwielaandrijving? En hij is krachtig genoeg, met zijn 700 pk. In Sankt-Moritz zal je ook geen probleem hebben om een opzichtige entrée te maken in je hotel of op de pistes (alhoewel), maar het bagagetransport zou een groter obstakel kunnen vormen. Want om modieus op de après-ski te verschijnen, heb je toch een forse valies nodig, die niet in het piepkleine koffertje van de Italiaan past. Het is daarom niet onverstandig om iemand achter je te laten rijden met een Range Rover of een Porsche Cayenne.
8. Unimog U100
Dit Duitse monster is ideaal om de meest ondergesneeuwde terreinen te doorkruisen. Je kan hem zelfs als sneeuwruimer krijgen. De U100 wordt aangedreven door een BlueTec-zescilinder, die tot 300 pk kan leveren. Toch is zijn grootste gebrek dat hij niet echt vaart kan maken, zodat de tocht tot aan de Franse Alpen wel eens erg lang zou kunnen duren. Zo lang dat je al gauw beslist dat de dichter bij huis gelegen Vogezen zo slecht nog niet zijn.
7. Smart Roadster
U hoeft daar niet lacherig over te doen, de kleine tweezitter trekt zich aardig uit de slag in de sneeuw, ondanks zijn achterin geplaatste aandrijfgroep. Je zal (vaak) moeten tegensturen, maar de plezierige stadsroadster met 61 of 82 pk heeft geen schrik voor de kou. Al kampt ook hij met het probleem dat je je bagage kwijt moet in de veredelde asbak die Smart een koffer noemt. Gelukkig kan je vaak ter plaatse ski's huren, zodat je die al niet moet meezeulen tot in pakweg Garmisch-Partenkirchen.
6. Rolls-Royce Corniche
Met een dergelijke naam zouden bergen zijn speelterrein moeten zijn. Zijn 6,75 liter grote V8 met dubbele carburator, gekoppeld aan een drietrapsautomaat, drijft de achterwielen aan. Daardoor moet je in de winter wel wat kunnen sturen. Maar je intrede in Chamonix met de Spirit of Ecstasy als escorte zal er des te opmerkelijker om zijn, zeker met het dak open. Voorzie wel voldoende budget om de 109 liter grote tank tijdig bij te vullen, want die loopt opvallend snel leeg.
5. Fiat 131 Abarth Rallye
Walter Röhl reed hem in zijn laatste evolutie naar de kop van het WRC-kampioenschap in 1980. Daarvoor had de auto de titel al eens weggekaapt in 1977 en 1978. Het monstertje uit Mirafiori heeft dus alle troeven in handen om de weg van de Mont Blanc naar Courmayeur vlot af te leggen. Al wordt het verschil vooral gemaakt door de coureur, die een tweeliter met 140 pk en een dubbele Weber-carburator van 34 millimeter moet temmen. Je zal wel lang moeten zoeken naar een van de 400 exemplaren die ooit zijn gebouwd voor homologatie in de Groep B-rally.
4. Renault 20
In 1979 was er geen betere manier om te gaan bruinen in Val d'Isère dan met deze Franse voorwielaandrijver. Om na een vriesnacht in te kunnen stappen moest je echter wel vaak ouderwetse methodes toepassen om het slot te ontdooien en de deurrubbers los te krijgen. Destijds had men nog nooit van keyless-go gehoord...
3. Trabant 601
25 jaar geleden, na de val van de Berlijnse muur, werden uitstappen naar de Oostenrijkse Alpen niet enkel vertraagd door caravans met Nederlandse nummerplaat, maar ook door een legertje van deze kleine, Oost-Duitse berlines. Hun tweetakt-tweecilinder van 594 cc en 23 pk haalde op een vlakke weg met moeite 110 km/h. Het wagenpark van de DDR is sindsdien gelukkig geëvolueerd. Maar waarom zou je niet om nostalgische redenen proberen om met zo'n Oostblokkertje naar het Poolse Karpacz te trekken?
2. Volvo 340 Daftronic
Deze Zweed werd gebouwd in de voormalige DAF-fabriek in Nederland en durfde nogal eens onverwacht te gaan oversturen. De achterwielaandrijver met zijn Variomatic-CVT had gelukkig wel een knop Winter en Bergen. Maar toch zou het beklimmen van de Alpen in de sneeuw wel eens een lastige klus kunnen worden. Zijn koffer kan daarentegen al je bagage slikken, met inbegrip van alle eten voor week wintersport.
1. KTM X-Bow
Je hebt heel wat doorzettingsvermogen nodig om in de winter met deze auto te rijden en zelfs tot aan het Signal de Botrange geraken zou wel eens een uitdaging kunnen worden. We weten ook wel dat KTM in oorsprong een Oostenrijkse specialist is in terreinmotorfietsen, maar de X-Bow is een laag bij de grond gebouwde vierwieler zonder echte beschutting tegen het weer, met 240 pk op de achterwielen. Hij kan zichzelf van 0 naar 100 km/h kogelen in 3,9 seconden... als het droog is. En laat ons vooral niet stilstaan bij het gebrek aan bergruimte voor pakweg je skistokken.
Deze lijst is uiteraard volledig subjectief...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!