Het principe van runflatbanden wordt al langer dan vandaag toegepast en draagt bij tot de veiligheid en de gemoedsrust, want deze technologie maakt het mogelijk om tot 80 km/h met een lekke band te blijven rijden. Met de DriveGuard lanceert Bridgestone nu een runflatband die zich richt tot de vervangingsmarkt en geschikt is voor bijna alle modellen auto’s. De DriveGuard is beschikbaar in verschillende bandenmaten gaande van 15 tot 18 duim en kan gemonteerd worden op voertuigen die standaard niet uitgerust zijn met runflats, op voorwaarde dat ze beschikken over een ingebouwde bandenspanningscontrole.
Minder stijf
Technisch gezien is de DriveGuard afgeleid van een klassieke band, maar wordt hij verstevigd op dezelfde manier als een runflat: om het gewicht van de wagen te kunnen dragen wanneer hij lek is, beschikt deze band over flanken met een verstevigde structuur en een grotere hiel om hem beter op de velg te houden. Maar zijn bedenkers hebben hem tegelijkertijd lichter en minder stijf (dus comfortabeler) willen maken dan een klassieke runflat, meer bepaald dankzij het gebruik van polyester in plaats van rubber. Het comfort is daardoor ook net iets beter dan bij klassieke runflatbanden, die steevast minder goed filteren.
Ook bij andere fabrikanten
Runflatbanden zijn tegenwoordig erg geliefd bij zowat alle bandenfabrikanten. Zo ook bij Pirelli, dat zijn zogenoemde Seal Inside-technologie ontwikkelde: daarbij zit onder het bandoppervlak een extra laag die verhardt wanneer ze aan de lucht wordt blootgesteld, zoals dat gebeurt bij een doorboring van de band (tot een maximum van 4 millimeter diep).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!