Bandenbouwer Continental innoveert in Frankfurt met twee conceptbanden: de ContiSense en de contiAdapt. De ContiSense gebruikt sensoren om de diepte van zijn loopvlak en de temperatuur van het rubber te meten. Op die manier kan hij een waarschuwing sturen naar de bestuurder om een eventueel probleem aan te geven. Bij de bouw van de ContiSense worden elektrische geleiders geïntegreerd die signalen naar een sensor kunnen sturen, die ze dan op zijn beurt aan het controlecentrum van de auto kan doorgeven. De sensoren in het rubber houden permanent de diepte en de temperatuur van het loopvlak in de gaten. Als de gemeten waarden boven of onder bepaalde kritische grenzen gaan, waarschuwt het systeem eerst de bestuurder. Als iets in het loopvlak van de band doordringt, wordt onmiddellijk een waarschuwing uitgestuurd, veel sneller dan een hedendaagse bandendrukcontrole dat kan.
Adaptief
De tweede band, de ContiAdapt, is nog geavanceerder. Hij combineert namelijk in het wiel geïntegreerde microcompressoren waarmee de bandendruk kan worden aangepast terwijl hij bovendien schouders met een variabele breedte heeft. Straf. Daardoor kan de band de breedte van het contactvlak aanpassen, wat onder specifieke rijomstandigheden een bepalende invloed kan hebben op de veiligheid en het comfort. Zo kan hij zich volgens vier vooraf bepaalde programma’s aanpassen aan een weg die nat, beschadigd, glad of “normaal” is. Een voorbeeld: een smal loopvlak in combinatie met een hoge bandendruk verlaagt de rolweerstand en dus het verbruik. Een breder loopvlak met een lagere bandendruk biedt daarentegen meer grip op gladde wegen. De mogelijkheden zijn niet eindeloos, maar wel talrijk.
Ook reeds gekende technologie
Deze nieuwe conceptbanden gebruiken verder nog technologie die we al kennen van bij Continental, zoals ContiSeal, dat automatisch lekken herstelt, en ContiSilent, dat rolgeluiden vermindert.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!