Michelin keert krachtdadig terug naar het segment van de banden voor extreme prestaties. Er was al de Pilot SuperSport – die later SuperSport Plus werd – en de Pilot Sport Cup 2, een semi-slick voor meer radicale auto’s zoals de Porsche 911 GT3, McLaren P1 of Mercedes-AMG GT. Vandaag wordt de SuperSport vervangen door de PS4S, een band die technologie uit de racerij naar de weg vertaalt, en niets minder.
Bi-compound
Michelin pakt namelijk uit met zijn bi-compoundtechniek voor het loopvlak, een techniek die al werd toegepast in de oude SuperSport en in de Pilot Sport Cup 2. Concreet wordt het loopvlak in de breedte in tweeën gedeeld, waarbij elke helft een rubbermengsel krijgt dat is geoptimaliseerd voor bepaalde prestaties. Bij de PS4S krijgt het binnenste gedeelte van het loopvlak een rubber met meer silicium zodat de prestaties in het nat verbeteren. Het buitenste deel is dan weer ontwikkeld om de zijdelingse grip en dus de prestaties op het droge in bochten te vergroten, naast het remvermogen op droog asfalt. Deze techniek is nog erg zeldzaam in de bandenwereld. Zover wij weten passen ook Bridgestone en Pirelli ze toe, maar voor erg kleine reeksen en voor banden die hoofdzakelijk voor de racerij zijn bedoeld en niet voor de openbare weg. De verklaring daarvoor zit hem in het complexe productieproces en de moeilijk te beheersen processen. Michelin moest er zelfs intern zijn eigen machines voor ontwikkelen.
Sportieve constructie
De technologie die is bedacht voor deze PS4S is dus nauw afgeleid van de racerij. Meer in het bijzonder vonden de ingenieurs uit Clermont-Ferrand hun inspiratie in het WRC en in de Formula-E, zowel voor de bi-compound als voor de hybride structuur van nylon versterkt met aramide. Daarmee kan het loopvlak van de band stijver worden gemaakt terwijl hij toch nog genoeg kan meegeven om een optimale voetafdruk en dus grip te garanderen.
TÜV als getuige
Ongetwijfeld meer om de communicatie rond de nieuwkomer te optimaliseren dan om wat dan ook te bewijzen vertrouwde Michelin zijn banden toe aan de onafhankelijke Duitse organisatie TÜV (zie beelden). Die heeft het product vergeleken met 6 concurrenten: de Continental SportContact 6, de Bridgestone S001, de Goodyear F1 Asymetric 3, de Dunlop SP Sport MAXX RT2 en de Pirelli P Zero Nero GT. Stevige tegenstanders dus, behalve dan misschien in het geval van de Pirelli, want hier was een vergelijking met de in 2016 gelanceerde nieuwe PZero Sport beter geweest. Maar de tests vonden plaats in juli en vielen dus te vroeg om die band mee te kunnen nemen. Of het nu gaat om het remmen op droge ondergrond, de rondetijden (getest door Dekra) of de levensduur, de PS4S eindigde overal als eerste, zelfs al scheelde het in sommige gevallen erg weinig (slechts 10 centimeter langere remafstand op natte ondergrond voor de Goodyear Eagle F1). Maar de prestaties zijn dik in orde. En ze zijn nog knapper omdat de fabrikant als eerste in zijn segment een XXXX-score mag aankondigen voor het remmen op natte ondergrond en een C-label voor de rolweerstand. De meeste andere rivalen zitten hier op E of F (er is geen D in de labels).
Tot 50 procent meer levensduur
Ten slotte staan we ook stil bij de levensduurtests die door Dekra werden gerealiseerd en die de PS4S door extrapolatie 52.000 kilometer geven, terwijl de Dunlop 10.000 minder lang leeft en de Continental zelfs 22.000 kilometer minder. Michelin verklaart deze prestatie door het feit dat het rubber en de voetafdruk helemaal opnieuw werden bedacht. De band heeft zo een heel ander schouderprofiel dan de oude Pilot SuperSport die de druk op de buitenkant van de band in bochten moet verminderen. Daardoor daalt ook de werkingstemperatuur van de band, verhoogt de grip en dus de zijdelingse efficiëntie terwijl de band tegelijk minder slijt. Een ander punt: de groeven van het loopvlak hebben verschillende verticale hoeken. Het is namelijk logisch dat ze zich in functie van hun positie op het loopvlak niet altijd op dezelfde manier vervormen wanneer de band moet werken. Daardoor wordt alweer de grip nog verbeterd en de slijtage verminderd.
Geleidelijk
Michelin organiseerde de tests van zijn nieuwe PS4S op de Thermal Track van Palm Springs. De band wordt namelijk niet enkel in Europa gebouwd, maar ook in de Verenigde Staten, waar door het grotere aantal krachtige auto’s in het verkeer meer vraag is naar dit soort band. Aanvankelijk is de PS4S verkrijgbaar in 19 en 20 duim, en vanaf volgend jaar ook in 21 en 22 duim. We zitten hier dus helemaal in het topsegment. De testmogelijkheden waren relatief beperkt, maar wel bevestigend, want de Franse constructeur gaf ons de mogelijkheid om identieke auto’s te testen met concurrerende banden. Onze eerste run jaagt ons over een smalle piste met meerdere slaloms, bochten met een rechte hoek en een nat stuk dat eindigt in een noodstop vanaf 100 km/h. Het besluit nadat we dat alle tests twee keer hebben gedaan en daarna twee keer met een band van de concurrentie: de PS4S verliest zijn grip erg geleidelijk en remt objectief (gemeten) veel korter.
Efficiënt
Maar het contrast met de concurrentie zit hem niet zozeer in dit aspect. Wat echt indruk maakt, is de efficiëntie van de band en de hoeveelheid zijdelingse grip die hij kan opwekken. Je kan namelijk veel verder gaan en dus veel harder door de bocht komen zonder dat de band verzadigd geraakt. Een ander sterk punt: de overgang van nat naar droog asfalt verloopt veel homogener dan bij zijn rivalen. Begrijp daaruit dat de PS4S veel efficiënter is en veel constanter in zijn gedrag. Hij is ook minder brutaal bij het overschrijden van de gripgrens. De andere tests – op circuit en op de openbare weg – bevestigden ons gevoel van kwaliteit van deze supersportband. Michelin heeft duidelijk een erg mooie vooruitgang geboekt. Het is dan ook logisch dat heel wat constructeurs hem voor hun modellen willen homologeren. Dat is trouwens het doel van de Franse constructeur: officieel leverancier mogen worden van de Porsche 911, iets waar het met de SuperSport niet in was geslaagd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!