Pirelli vervolledigt zijn winterbandengamma met de Cinturato Winter. De band introduceert ook een nieuwe naamgeving die bedoeld is om het gamma te vereenvoudigen en duidelijk te maken dat dit het winterse equivalent is van de P7 (een zomerband).
4D
De band gebruikt uiteraard enkele nieuwe technologieën om zijn prestaties te verbeteren. Zo zien we een nieuw loopvlak van de band. De keuze voor een loopvlak met richting komt de prestaties ten goede, met name op een natte ondergrond, bij acceleraties of remmanoeuvres. Voorts is de waterafvoer ‘actief’ in die zin dat de afvoerkanalen openen (bij het remmen) of sluiten (bij het accelereren) om de grip en de steun van de band te verbeteren in functie van de omstandigheden. Volgens Pirelli is de afvoer 50 procent beter in vergelijking met een (niet geciteerde) referentieband, waardoor water vlotter geëvacueerd wordt.
Waterafvoer
Een gelijkaardig idee is het concept Water Escape Accelerator, dat probeert om het water dat je in de winterperiode vaak tegenkomt, sneller af te voeren. En dus het fenomeen van aquaplaning terug te dringen. Concreet zijn de blokjes op het loopvlak en de geometrie van de zijdelingse groeven specifiek: ze verbreden geleidelijk naar de flanken toe. Pirelli heeft ook een slijtage-indicator voor gebruik in de sneeuw aangebracht op het loopvlak: zodra het opschrift ‘no snow’ leesbaar is, weet je dat de profieldiepte niet meer voldoet voor optimale prestaties in de sneeuw of op ijs. Je kunt het maar beter weten.
Stilte, we rijden
Bovendien heeft Pirelli veel aandacht besteed aan de geluidsproductie van de band. De vele groeven en lamellen (die leeg zijn) hebben de neiging om de band te laten weerklinken op het wegdek en rolgeluiden te veroorzaken. De geluidsspecialisten verkozen drie verschillende afmetingen voor de groeven om het geluid van één enkel type te breken. Resultaat: minder lawaai en een geluidsniveau van 66 dB tegenover 70 dB voor banden die tijdens de ontwikkeling als referentie dienden (in de maat 195/65R15). Wanneer de band uitholt, beperkt deze aanpak het geluid met 6 procent, wat in de praktijk veel is. Dat hoor je tijdens het rijden (of juist niet).
Conclusie
Met de Cinturato Winter dekt Pirelli 70 procent van de markt, want de maten variëren van 14 tot 17 duim en de banden zijn ook geschikt voor SUV’s. Tijdens het rijden zijn we vooral onder de indruk van het zeer beperkte lawaai van de band. Er is een verschil met wat we gewoon zijn, wat het grondige werk van de ingenieurs ter zake bewijst. De rijprecisie liet echter enkele twijfels achter, want we merkten een lichte onregelmatigheid tussen de stuurinput en de reactie van de band. Dat gedrag moeten we wel relativeren door de abnormaal zachte temperaturen voor het seizoen, die de prestaties van de band in dit geval geen goed deden. En er is nog nieuws: Pirelli meldt dat het kilometeraantal van de Cinturato Winter met 10 procent verhoogde tegenover zijn voorganger, de SnowControl 3. Hoe? Door een profieldiepte van 9,3 mm aan te bieden, terwijl de concurrentie zich vaak beperkt tot 9 mm en soms zelfs 8 mm. Een belangrijke troef die zeker gewaardeerd zal worden door de klanten. Tot slot konden we tijdens een korte rit op een besneeuwd parcours de goede prestaties van de band op dit type ondergrond vaststellen. We merken duidelijk de vooruitgang op het vlak van grip op een glibberig wegdek. Kortom, dit product is geboren onder een goed gesternte en geeft je gemoedsrust in de winter. Je bent zelfs beschermd tegen kleine schadegevallen veroorzaakt door spijkers of vijzen, want bepaalde maten zijn ook verkrijgbaar met de Seal Inside-technologie met een vulmiddel dat vanzelf vulkaniseert bij contact met de lucht. Slim gezien.
De Pirelli Cinturato Winter is beschikbaar bij Bandenexpert.be
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!