De vierseizoensband lijkt de gedroomde band: je moet hem nooit verwisselen bij de aanvang van een nieuw seizoen, want hij is even capabel in de winter als in de zomer. De droom wordt ook steeds meer werkelijkheid, want het marktaandeel van dit product blijft sinds een paar maand sterk groeien. Naar schatting halen vierseizoensbanden tegen 2020 een marktaandeel van meer dan 16 procent.
De beste
Deze groeiende populariteit bracht de Zwitserse automobielclub TCS ertoe om zich over het onderwerp te buigen en een klassement op te maken van de beste vierseizoensbanden voor 2018. TCS evalueerde 9 modellen in de maat 175/65 R14 82T. De band is uiteraard in sterk uiteenlopende omstandigheden getest: op sneeuw en ijs, koude en natte wegen, droge wegen met zachte temperaturen enzovoort. Om nog een stap verder te gaan heeft TCS de resultaten van de 9 testbanden daarna vergeleken met traditionele zomer- en winterbanden. En er is ook gekeken naar de lawaaiproductie, het verbruik en, ook belangrijk, de slijtvastheid.
Gematigd enthousiasme
Bij het opmaken van de eindbalans waren de resultaten vrij matig, want slechts 4 banden verdienden de stempel “aangeraden”. Dat is weinig. De automobielclub geeft aan dat vierseizoensbanden een rationele en betaalbare oplossing zijn en dat ze een aanvaardbaar compromis bieden. Maar er zijn verschillen: ze zijn niet geschikt om de Mont Blanc te bestormen, wat ook logisch is aangezien ze compromissen sluiten voor wie toch weinig rijdt (maximum 10.000 kilometer per jaar). De Nexen N Bleu 4Season scoort zo 56 procent en de Continental AllSeason Contact 50 procent, waarbij die laatste een pluim krijgt voor zijn rijgedrag op nat.
Vijf “onder voorbehoud”
De 5 andere banden kregen de score “onder voorbehoud”, want volgens de TCS slagen ze er niet in om een interessant compromis te bieden. “Sommige zijn vooral geschikt als zomerbanden, andere als winterbanden”, maar in de andere helft van het jaar zijn hun prestaties niet op niveau. Achteraan het klassement bungelt de Michelin Cross Climate, die zwaar onderpresteert op sneeuw en ijs omdat hij is ontwikkeld als “een zomerband die zich ook in de winter kan behelpen”. Maar dan toch in erg beperkte mate…
De resultaten van de tests van de TCS vind je hier (in het Frans).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!