Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Banden / Bandentest: Continental SportContact 6

Continental lanceert de zesde generatie van zijn sportband, de SportContact 6. Deze banden hebben hun sporen al verdiend, want ze hielpen de Civic Type R zijn record op de Nürburgring te vestigen.

Adrian Jehin

Door een wezenlijke bijdrage te leveren aan de toptijd van de Honda Civic Type R op de Nordschleife van de Nürburgring scoorde Continental meteen heel sterk met de nieuwe SportContact 6. Deze nieuwe band vervangt de ContiSportContact 5P en positioneert zich ergens tussen de ContiForceContact, een semislick die volledig bedoeld is voor gebruik op circuit, en de ContiSportContact 5, die tegen 2017 zou fusioneren met de ContiPremiumContact 5. De SportContact 6 is beschikbaar in 41 maten, van 19 tot 23 duim, en zoekt aansluiting bij de elite van de ultraperformante banden (Michelin Pilot Super Sport, Pirelli P Zero, enz.). Dit is een belangrijke markt voor het merkimago en volgens de Duitse fabrikant zou deze markt de komende vijf jaar telkens nog met 9 procent groeien.

Compromis

In tegenstelling tot een competitieband, waarbij enkel gestreefd wordt naar pure grip, moet een in serie geproduceerde band, hoe sportief ook, homogenere prestaties kunnen leveren. Zo doken heel wat tegenstrijdige doelstellingen op tijdens het ontwikkelingsproces van de SportContact 6, dat meer dan drie jaar geduurd heeft. De grip op een droog wegdek moet bijvoorbeeld maximaal zijn, maar tegelijk mogen de prestaties op een nat wegdek niet opgeofferd worden. Het rijgedrag moest dus zo sportief mogelijk zijn, maar zonder onaangename verrassingen voor de bestuurder. En ondertussen spelen ook een minimum aan rijcomfort en een respectabele levensduur mee, en dan hebben we het nog niet over de ontelbare andere eisen waaraan voldaan moet worden. Een ware hersenbreker...

Ingebouwde technologie

De ingenieurs bij Continental hebben hun aandacht gericht op drie belangrijke domeinen: de rubbermix, de tekening van het bandenprofiel en ten slotte de structuur van het karkas. Na een minutieus onderzoek naar het contact tussen het wegdek en de band, dat beperkt blijft tot een oppervlakte die qua grootte vergelijkbaar is met een postkaart, kwam Continental uit bij een rubbermix die Black Chili genoemd werd.

De samenstelling van de band werd ontleend aan de wereld van de tweewielers en werd oorspronkelijk al voorgesteld op de ContiSportContact 5. Door het gebruik van een nieuwe polymerenmengeling sluit de SportContact 6 echter beter aan bij de micro-oneffenheden van de ondergrond en genereert hij een verbeterde grip, waarbij tijdelijke atoomverbindingen als zuignappen werken op nanoscopisch niveau.

Het bandenprofiel kreeg een nieuwe tekening om de overdracht van de krachten te optimaliseren, en dan vooral in de bochten, dankzij asymmetrische schouderblokken. De structuur van het frame wordt versterkt met een materiaal dat Aralon 350 heet. Het gaat om een synthetische vezel die in het rubber werd verwerkt. De stijfheid ervan wordt gegarandeerd door twee aramidedraden en één nylondraad. Dankzij deze technologie kan de SportContact 6 een snelheid van 350 km/h aan.

In de praktijk

Concreet en in vergelijking met de ContiSportContact 5P is de SportContact 6 qua respons bij plotse richtingsveranderingen met 14 procent vooruitgegaan en won hij 11 procent aan doeltreffendheid op een droog wegdek, terwijl het gripniveau op een nat wegdek met 2 procent verbetert. Die vooruitgang konden we moeilijk zelf controleren tijdens de voorstelling in het Bilster Berg Driving Resort, want we konden beide banden niet vergelijken. Los daarvan leek deze nieuwe SportContact 6 ons vrij stil bij extreem gebruik en niet snel grip te verliezen in de bochten. Maar we zullen we moeten wachten op de eerste vergelijkende tests om de prestaties objectief te kunnen evalueren.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten